De Stad Gent, De Lijn en Farys zijn druk bezig met de vernieuwing van een deel van de Coupure Rechts in Gent, vanaf de Rozemarijnbrug tot aan de Contributiebrug. De rijbaan, tramsporen en voetpaden worden vernieuwd en er wordt eveneens een zwevend tweerichtingsfietspad aangelegd. Willemen Infra voert de werken, in een TM met Denys, uit. “Vooral het zwevend fietspad, een primeur voor ons, maakt dit project toch wel bijzonder”, vertelt Pieter Lippens, projectleider bij Willemen Infra.
“In de 19de eeuw was de Coupure Rechts een uitgestrekte promenade met vlakke aanleg van gevel tot bomenrij. Met dit ontwerp en de keuze voor een gelijkgrondse aanleg geven we de straat terug de allure die ze verdient. Zo sluit de Coupure Rechts opnieuw aan bij haar rijke verleden”, klinkt het bij stad Gent. In de praktijk komt er een nieuwe comfortabele rijbaan in beton van 5,65 m breed, met voldoende ruimte voor gemotoriseerd verkeer en voor de tram, die op zijn beurt toegankelijke en veilige tramhaltes en een bredere trambedding krijgt. Het voetpad wordt vernieuwd in vlakke kasseien aan de kant van de huizen en er worden veilige oversteekplaatsen met blindengeleiding aangelegd voor voetgangers. Aan de kant van het water wordt een apart dubbelrichtingsfietspad in uitgewassen beton gerealiseerd. Op de cruciale punten en in de bochten, worden veiligheidshekken voorzien tussen het fietspad en het talud.
De beschermde en ruim 200 jaar oude platanen op het traject zorgden voor de nodige uitdaging. Ondanks uitgebreid vooronderzoek door de aanbestedende overheid lag de vertakking van de boomwortels verder en dieper onder de rijweg dan voorzien. Daardoor was het ingewikkelder dan gedacht om de rioleringen te vernieuwen zonder de boomwortels te beschadigen. Pieter Lippens: “Toen we in augustus vorig jaar de werken aanvatten, bleek tijdens de sonderingen al dat er meer boomwortels onder de rijweg zaten dan initieel gedacht. Die dikke wortels mochten tijdens de werken uiteraard niet beschadigd worden. Er werden ook boomchirurgen bij het project betrokken om samen tot de juiste oplossing te komen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de nieuwe riolering in open sleuf aan te leggen, maar dat zou de wortels beschadigen. Er lagen toen twee opties op tafel: de oude riolering renoveren of een nieuwe riolering persen. Er werd dan besloten om de nieuwe riolering onder de wortels door te persen, een werk waar Denys zich over ontfermde. Dat gebeurde allemaal in een eerste fase. Enkel om de aansluitingen op de nieuwe riolering te voorzien werd de weg opengelegd. Dat vroeg uiteraard om de nodige voorzichtigheid.”
Visuele eyecatcher van het project wordt ongetwijfeld het nieuwe fietspad. Om de wortels van de platanen te beschermen werd besloten het dubbelrichtingsfietspad ‘zwevend’ aan te leggen. Groenzones vervangen dan weer de parkeerplaatsen tussen de bomen. “Zo’n zwevend fietspad is een primeur voor ons, wat het project toch wel bijzonder maakt”, vertelt Pieter Lippens. “Het fietspad rust tussen de bomen op een sokkel, die op hun beurt steunen op micropalen. Net als de nieuwe rijweg wordt ook het fietspad in uitgewassen beton gerealiseerd. Niet alleen het fietspad zal zweven, ook de tram krijgt een zwevend perron, steunend op micropalen. Zowel de aanleg van de tramsporen als de plaatsing van de micropalen zijn, net als de geperste riolering, werken die uitgevoerd worden Denys. Willemen Infra staat in voor alle wegeniswerken.”
Het volledige traject loopt van de Contributiestraat tot aan de Rozemarijnbrug. “De eerste fase tot aan de Akkerstraat is momenteel afgerond. En op een volgende deeltraject is de riolering al geperst. Willemen Infra is uiteraard projecten van een bepaalde complexiteit gewend, maar de bijzonderheden in dit project zijn zeker een uitdaging. Ook naar planning en minder hinder toe is zo’n project in een stadscentrum nooit evident. Maar dankzij een goede voorbereiding, onze ruime ervaring en de vlotte samenwerking met Denys slagen we erin om ook dergelijke projecten kwalitatief te realiseren. Bovendien kunnen we binnen Willemen Groep een beroep doen op onze verschillende diensten, wat voor zo’n diverse opdracht een grote meerwaarde is”, besluit Pieter Lippens. ■