Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Tunnel onder R4 opgevuld met hardschuim
Al enkele jaren wordt gewerkt aan de herinrichting van de R4 en recent werd ook een beroep gedaan op de expertise van ALV Construct voor het opvullen van een tunnel.

Tunnel onder R4 opgevuld met hardschuim

ALV Construct – van oorsprong specialist in het opvullen van oude tanks – profileert zich steeds meer op de inframarkt. Nadat het bedrijf eerder al werd ingeschakeld bij rioleringsprojecten voor het vullen van oude leidingen met Benefil hardschuim, werd recent maar liefst 450 m³ tunnel onder de R4 opgevuld in het kader van het BRAVO4-project. “Het toepassingsgebied van dit product is zeer breed en de voordelen zijn bijzonder groot”, vertelt zaakvoerder Johnny Fonteyne.

De infrawereld weet ALV Construct vandaag al aardig te vinden voor het efficiënt en snel opvullen van leidingen en dus ook tunnels, zoals bijvoorbeeld bij het BRABO4-project. Besix, Stadsbader en de financiële investeerders Rebel, EPICo en I4B nemen onder de naam BRAVO4 de ombouw van de R4 West en Oost voor hun rekening. Al enkele jaren wordt gewerkt aan de herinrichting van de R4 en recent werd ook een beroep gedaan op de expertise van ALV Construct. Johnny Fonteyne: “Ons grootste project tot nu toe. Op twee dagen tijd hebben we 450 m³ tunnel gevuld met Benefil. Hiervoor werden drie vrachtwagens ingezet. Daarnaast hebben we voor dit project ook nog twee kokers onder een spoorweg en nog een kleinere koker onder de R4 opgevuld. In de infrasector zijn we steeds vaker actief. We werden al bij eerdere werven van Besix betrokken en intussen hebben we ook een bestelling binnen voor het vullen van een leiding onder de Schelde bij de realisatie van de Oosterweelverbinding.”

Op twee dagen tijd werd 450 m³ tunnel gevuld met Benefil.

Niet arbeidsintensief

Ongebruikte rioolbuizen of leidingsystemen kunnen instortingen of verzakkingen veroorzaken. En ook het risico op knaagdier- of wateroverlast is reëel. Ook kunnen oude leidingen tijdens infrawerken niet altijd zomaar verwijderd worden. Er kunnen nutsleidingen in de weg zitten of de ruimte kan gewoon te beperkt zijn. Vanaf een gebruiksduur van 30 jaar is het bovendien gebruikelijk dat pijpleidingen vervangen moeten worden. Dit geldt voor alle soorten leidingen, of het nu om riolering, gas, water of (petro)chemie gaat. ALV Construct biedt een innovatieve oplossing voor het effectief uitschakelen en vervangen van oude pijpleidingen zonder de noodzaak van uitgebreide graafwerkzaamheden. Dus geen destructieve en arbeidsintensieve methoden meer voor het vervangen van pijpleidingen, maar wel een eenvoudig en efficiënt alternatief.

Johnny Fonteyne: “Door via de ALV Construct-methode het hardschuim Benefil te injecteren in ongebruikte rioolleidingen, moeten ze niet verwijderd worden. Bovendien worden ze opgevuld met een stevig, inert materiaal. Hierdoor kunnen er geen verzakkingen ontstaan doorheen de tijd en wordt het risico op schade aan wegen of gebouwen tot een minimum herleid. Benefil is een Nederlands product op basis van hars en wordt gebruikt voor het opvullen van holle ruimtes zoals rioleringen. ALV past de methode al sinds eind 2018 toe, maar op de Belgische markt is het nog relatief nieuw. Met hetzelfde product en dezelfde methode kan je naast het opvullen van rioleringen ook tanks, kelders, putten … opvullen en vloeren liften.”

Gereduceerde CO2-voetafdruk

In tegenstelling tot bij traditionele graafmethoden, vermijdt je met Benefil beschadigingen aan het omringende land en worden bomen en vegetatie niet verstoord. Deze innovatieve oplossing minimaliseert de noodzaak van uitgebreide graafwerkzaamheden, bespaart tijd en zorgt voor minder overlast voor het verkeer en de omwonenden. De leidingen worden volledig opgevuld. Het schuim hardt onmiddellijk uit en blijft zijn originele eigenschappen behouden. Ook de gereduceerde CO2-voetafdruk is een grote troef. “Met 1 vrachtwagen kan je tot 160 m³ opvullen. Voor dezelfde hoeveelheid heb je meer dan 10 vrachtwagens beton nodig. Dat betekent dus een stevige CO2-reductie en minder verkeersoverlast voor de omwonenden. De aansluitinstructies voor de aannemer zijn bovendien zeer éénvoudig: amper één vulpunt en 1 ontluchting per op te vullen lengte. Het product wordt bovendien ter plekke gemaakt, waardoor overschotten tot een absoluut minimum beperkt worden en er geen extra kosten verloren gaan”, besluit Johnny Fonteyne.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met ALV bvba.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 (0)50 318487 E-mailadres info@tc-alv.be Website tc-alv.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten