Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
DCA toont grote meerwaarde bij complex infraproject in Vorselaar
Al verschillende jaren bereidt Vorselaar met alle betrokken partijen een aantal rioleringsprojecten voor om de rioleringsgraad in de gemeente drastisch te verhogen.

DCA toont grote meerwaarde bij complex infraproject in Vorselaar

Met meer dan 50 jaar ervaring en vakmanschap profileert DCA zich al jaar en dag als een totaalpartner. De wortels van het multidisciplinair bouwbedrijf uit de Kempen liggen letterlijk onder de grond, in de rioleringssector. Dat DCA nog altijd top of the league is wat ondergrondse infra betreft, bewijst een complex project in het centrum van Vorselaar. “Onder het marktplein hebben we een bufferbekken voorzien om regenwater op te vangen dat hergebruikt wordt door de nabijgelegen scholensite”, aldus Wim van Reusel, projectleider bij DCA.

“Onder het marktplein hebben we een bufferbekken voorzien om regenwater op te vangen dat hergebruikt wordt door de nabijgelegen scholensite.”

Al verschillende jaren bereidt Vorselaar met alle betrokken partijen een aantal rioleringsprojecten voor om de rioleringsgraad in de gemeente drastisch te verhogen. Specialist DCA werd aangeduid om een reeks van die projecten uit te voeren. Naast de gemeente Vorselaar en DCA zijn ook studiebureau Sweco en waterbedrijven Pidpa Hidrorio en Aquafin nauw bij het traject betrokken. Omdat een klein deel van het traject zich op het gebied Grobbendonk bevindt, maken ook die gemeente en waterbedrijf Fluvius deel uit van het project. Het geheel wordt gefaseerd aangevat. Zo legt DCA voor Aquafin in de Lepelstraat (tussen Keizershofstraat en Dijkbaan) en in de Dijkbaan een gescheiden rioleringsstelsel aan. Voor Pidpa Hidrorio doet DCA hetzelfde in de Lepelstraat (tussen Dijkbaan en Markt), in de Goorbergenlaan (tussen Lepelstraat tot net voorbij de Keizershofstraat), ter hoogte van de Markt, in de Nieuwstraat en later ook nog in de Schoolstraat. In opdracht van Fluvius, tot slot, wordt een gescheiden stelsel voorzien in Hofeinde. 

Op het marktplein werden klassieke materialen zoals asfalt, betonnen borduren en betonstraatstenen gecombineerd met arduinen borduren en gezaagde kasseien aan de zijde van het gemeentehuis.

Bufferbekken voor hemelwater

Begin maart werden de werken, onder leiding van DCA, aangevat. Wim Van Reusel: “We zijn gestart met de fase Markt en Nieuwstraat. En dat is het meteen ook het meest bijzondere deel van het project, want naast een gescheiden riolering hebben we in het kader van waterrecuperatie onder de markt ook een bufferbekken geplaatst. Dat bekken kan tot 300 kuub hemelwater bergen dat vervolgens kan worden opgepompt voor hergebruik in het nabijgelegen Kardinaal van Roey-instituut en de campus van de Thomas More hogeschool. Die eerste complexe fase is intussen afgerond, inclusief de bovengrondse verhardingen, die DCA ook voor zijn rekening nam. Op het marktplein hebben we klassieke materialen zoals asfalt, betonnen borduren en betonstraatstenen gecombineerd met arduinen borduren en gezaagde kasseien aan de zijde van het gemeentehuis.”

Voor de grote buffertank onder het marktplein werd eerst gedacht aan drie stalen buizen van 20 m lang die aan elkaar gemaakt konden worden. Maar dat idee bleek niet robuust genoeg. Wim van Reusel: “Samen met Pidpa en Sweco heeft DCA intensief gezocht naar een robuuster alternatief en uiteindelijk viel de keuze op grote betonnen kokers met een breedte van 2,5 m en een hoogte van 2 m. Die indrukwekkende kokers werden geplaatst over de volledige lengte van het plein. Ook een vuilfilter en olieafscheider werden voorzien, zodat het hemelwater al gefilterd in het bufferbekken terechtkomt.”

Dit project is een mooi voorbeeld van de meerwaarde die DCA op projectniveau kan betekenen.

Meedenken en kritisch benaderen

Dit project is een mooi voorbeeld van de meerwaarde die DCA op projectniveau kan betekenen. Wim van Reusel: “Wij vinden het onze taak om plannen kritisch te bekijken, mee te denken en oplossingsgericht te werken. We gaan dus altijd op zoek naar de meest economische en ecologische oplossing. Daarnaast onderscheiden we ons van de concurrentie door complexe werken probleemloos aan te kunnen. Korte termijnen, niet-alledaagse buizen, bijzondere bufferbekkens … DCA heeft zowel de knowhow als de mankracht in huis om de klant daarin zo goed mogelijk te ontzorgen. De complexiteit vertaalde zich in dit project al in de voorbereiding. Zo hebben we eerst, samen met archeologen, opgravingen uitgevoerd om de ondergrond in kaart te brengen en verrassingen tijdens de effectieve werken te vermijden.”

Na de succesvolle eerste fase gaat DCA aan de slag in Dijkbaan. Daar wordt gestart ter hoogte van de brug van AA en Schapenstal om zo stilaan op te schuiven richting kruispunt met Lepelstraat. In Dijkbaan zal worden ingezet op gescheiden riolering, een groenere omgeving, maximale infiltratie van regenwater en een nieuwe inrichting van de rijweg. “Daar worden we geconfronteerd met een bemalingsuitdaging, maar ook die gaan we met beide handen aan”, besluit Wim van Reusel.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten