Denys ging begin maart aan de slag met een testboring voor een gloednieuwe elektrische HDD boormachine, ook wel boorrig genoemd. Een significante mijlpaal voor Denys, dat hiermee het eerste bedrijf is in België dat dergelijk geavanceerd 100 % elektrisch boormaterieel bezit. En dit materieel levert een belangrijke toegevoegde waarde bij de uitvoering van infrastructuurwerken die overal in Europa essentieel zijn voor de energietransitie. De testboringen vormen de vuurdoop voor de machines, vooraleer ze hun maidentrip maken naar grote projecten in Duitsland. GWW sprak met division manager tunnelling Dirk Derycke en projectleider Aron Van den Dooren.
Duitsland ambieert haar CO2-uitstoot tegen 2050 met 80 % te verminderen. Om dit doel te bereiken wordt het elektriciteitsvoorzieningssysteem van het land omgevormd naar een systeem dat volledig op hernieuwbare energie is gebaseerd. Die overgang vereist een aanzienlijke vernieuwing van het Duitse elektriciteitsnet. En Denys is klaar om Duitsland bij te staan in deze transitie. In opdracht van TransnetBW, 50Hertz en TenneT, zal Denys onder andere meebouwen aan Suedlink: een nieuwe ondergrondse kabelverbinding die hernieuwbare energiebronnen integreert, zoals wind- en zonne-energie.
Denys deed een beroep op de firma Herrenknecht AG voor de aankoop van 2 full electric HK45 compacte boormachines. De beslissing om deze investering te maken, bevestigt eveneens het streven naar duurzaamheid van Denys. Tegen 2045 ambieert Denys CO2-neutraal te zijn. Om die doelstelling te behalen, wordt onder andere tegen 2030 gemikt op een 21% verlaging van de CO2-uitstoot gerelateerd aan het gebruik van zware machines. De elektrische HDD boorrigs passen in een rijtje van recente investeringen in elektrische machines die de ecologische voetafdruk moeten verlagen, waaronder ook elektrische vrachtwagens, graafkranen en verreikers. Daarnaast wordt maximaal ingezet op groene stroom voor de aandrijving van deze machines, een doelstelling die in België sinds dit jaar 100% behaald wordt.
“Het is de eerste keer dat Denys een volledig elektrische boormachine inzet”, vertelt Dirk Derycke. “En ook het uitvoeren van horizontaal gestuurde boringen is relatief nieuw voor ons. We doen al 45 jaar lang verschillende soorten boringen, maar sinds kort bieden we dus ook HDD-boringen aan. Met dit soort boormachine is het mogelijk ondergrondse infrastructuur aan te leggen met minimale verstoring van de bovengrond. Bestaande wegen of spoorwegen moeten niet worden opengebroken om sleuven te voorzien om leidingen of kabels aan te leggen. Aanleiding voor deze stap en ook de aankoop van de elektrische boormachines is het lijvige project in Duitsland. Daar zet Denys de nieuwe boorrigs in om mee te bouwen aan één van de langste ondergrondse stroomkabels ter wereld. Denys wil een voortrekkersrol spelen in die markt en daarom werken we ook heel graag mee aan dergelijke projecten.”
Aron Van den Dooren bevestigt: “We zijn de eerste speler in België die een elektrische boormachine in deze gewichtsklasse inzet. Het elektrificeren van de vloot is vandaag nog steeds een forse financiële inspanning, maar we willen wel vooraan zitten op die trein. In aanbestedingen gaat het over meer dan de prijs. Duurzaam en milieuvriendelijk werken, wordt steeds belangrijker. We merken ook dat constructeurs meer en meer focussen op het elektrische verhaal. Maar ook op het vlak van stroomlevering op de werven moeten nog grote stappen worden gezet. Denys voert daarom ook zelf onderzoek naar mogelijke oplossingen met waterstof of batterijgroepen.”
De milieuvriendelijke voordelen van volledig elektrische boorinstallaties zijn onmiskenbaar. In tegenstelling tot traditionele boorinstallaties die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, werken deze boorinstallaties geruisloos en zuiver op elektrische energie, waardoor de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling aanzienlijk worden verminderd. Dirk Derycke: “Bovendien wordt ook het risico op vervuiling van gronden en waterlopen door hydraulische lekken volledig uitgesloten. Problemen hiermee bij door brandstof aangedreven materieel is nooit uitgesloten. Daarnaast heeft elektrisch werken uiteraard ook een heel positief effect op het welzijn van zowel onze werknemers als de omwonenden van een werf, omwille van het sterk gereduceerd lawaai.”
Parallel met de elektrificatie van zijn vloot, is Denys ook op zoek naar gemotiveerde werknemers om mee in hun verhaal te stappen. “We zijn continu op zoek naar versterking. Enthousiaste medewerkers die voluit willen meegroeien. Van onervaren krachten die we intern of extern opleiden tot ervaren rotten in het vak. Denys heeft er altijd sterk op ingezet om zoveel mogelijk werken uit te voeren met eigen personeel en materieel. En die weg willen we blijven bewandelen”, besluit Dirk Derycke.