Retro Bridge is in opdracht voor Jan de Nul NV bezig met de realisatie van een hulpbrug in de RW E40. In het kader van de werken moet er in de zijberm E40 richting Gent / tracé Lange Ommegangsstraat een tijdelijke wegenis aangelegd te worden.
De firma Jan de Nul NV maakt de aanbruggen in een grondwerk tot aan de bestaande spoorweg naar beide zijden. In totaal zo’n 200 m lang. Retro Bridge voorziet op zijn beurt een hulpbrug in de tijdelijke bypass over het spoor. “De brug bestaat uit ons standaard RHB systeem met een lengte van maar liefst 40,5 m”, klinkt het. “De doorrijdbreedte is 12,5 m en de brug is voorzien van ons standaard H2W2 vangrail met geïntegreerd afwateringssysteem.”
Op woensdag 23 november werden vijf RHB brugstrengen aangevoerd van 27 m, waarvan twee met vangrail aan 1 zijde. Daarnaast zijn er op die dag ook nog eens vijf RHB elementen geleverd van 13,5 m. Op woensdag en donderdag heeft de montage-ploeg van Retro Bridge de brugdelen geassembleerd tot elementen van 40,5 m lengte. Het gewicht van een streng is 62 ton. De montage van de brug over het spoor was gepland in het aansluitende weekend vanaf zaterdag 6.00 uur tot en met zondag 20.00 uur. Retro Bridge heeft tot en met zaterdag 22.00 uur gewerkt om de brug te plaatsen. Vervolgens heeft de klant de resterende tijd gebruikt om aanvullende werkzaamheden uit te voeren om de brug maandagochtend te openen voor het verkeer.
Voor het leggen van de vijf RHB brugstrengen heeft Retro Bridge een beroep gedaan op Saerens voor het verticaal transport. Retro Bridge: “Voor de sprei van ongeveer 30 m waren we genoodzaakt om een 700 tons telescoopkraan op te stellen op een speciaal daarvoor versterkt landhoofd. Naast de opstelplaats van de kraan had Jan De Nul een assemblageplek bouwrijp gemaakt waar de kraan de strengen kon oppakken en in de overspanning hijsen.”
Omdat de landhoofden al helemaal klaar waren, was het inhijsen van de vijfbrugdelen een secuur werk. Ze moesten per slot van rekening tussen de verticale muren passen van beide landhoofden. Na het leggen van de tweede streng zijn de monteurs van Retro Bridge met behulp van twee hoogwerkers begonnen om de langsnaad te voorzien met langsnaadbouten HV M30x80 10.9 Dat zijn er in het totaal ongeveer 500, een aanzienlijke klus dus. “De klus werd geklaard binnen de vooraf vastgestelde tijdstermijnen, tot grote tevredenheid van de klant”, klinkt het.