Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt”
Plaatsen pyloon fietsbrug in Wijnegem met nieuwe wegbruggen op de achtergrond.

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt”

Op 1 december 2025 nam ir. Filip Boelaert zijn rol op als nieuwe gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. Boelaert, die sinds 2014 werkzaam was als secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, blaakt van enthousiasme en wil zich op korte termijn profileren als een verbindende leider die inzet op samenwerking maatschappelijke en economische meerwaarde en innovatie. GWW sprak met de kersverse kapitein aan het roer van De Vlaamse Waterweg nv.

Wat betekent deze nieuwe functie voor u?

Filip Boelaert: “De Vlaamse Waterweg heeft een bijzondere en zeer relevante opdracht ten dienste van maatschappij en economie. We zijn aanwezig in meer dan de helft van alle Vlaamse gemeenten en 80 % van onze bedrijven ligt binnen de 10 kilometer van een waterweg. Bovendien spelen we een cruciale rol in waterbeheersing en heeft heel wat van onze infrastructuur een belangrijke recreatieve functie. Daar mee vorm aan mogen geven, samen met alle medewerkers van De Vlaamse Waterweg, is een uitdaging die ik graag aanga.”

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt” 1
Filip Boelaert, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg nv

Welke accenten wilt u leggen in de strategische koers van De Vlaamse Waterweg op middellange en lange termijn?

“Op middellange termijn ligt de focus op het realiseren van een robuust multimodaal netwerk, vergroening van de binnenvaart en het versterken van internationale samen­­-werking. Op lange termijn willen we een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt met alle partners. Digitalisering, automatisering en kennisdeling zijn hierbij cruciaal.”

Waar liggen volgens u de grootste opportuniteiten om die modal shift te versnellen?

“Het is belangrijk om gericht te investeren in infrastructuur, waarbij uitbreiding en modernisering van waterwegen, zoals bij het Seine-Scheldeproject, grotere schepen en meer ladingen efficiënt via het water mogelijk maken. Ook digitalisering en automatisering bieden extra kansen, bijvoorbeeld door het op afstand bedienen van bruggen en sluizen, waardoor de bedieningstijden efficiënter worden en de planning van reizen vlotter verloopt.”

“Vergroening van de binnenvaart blijft eveneens een prioriteit, met initiatieven als de Vlaamse Green Deal Binnenvaart en Europese programma’s zoals NAIADES III, die investeringen in duurzame technologieën en alternatieve brandstoffen stimuleren. Verder bieden ook samenwerking en publiek-private partnerschappen kansen, waarbij onder meer lokale besturen en bedrijven samen investeren in bedrijventerreinen langs het water en grote internationale projecten zoals Seine-Schelde de verbindingen met het buitenland versterken.”

“Innovatie is eveneens belangrijk, met piloot­projecten als stadsdistributie via het water, palletvervoer en afvalstromen, die aantonen dat binnenvaart ook voor nieuwe markten en niches een oplossing biedt. En tot slot is er een mental shift nodig bij de ondernemers zelf, waarbij gerichte communicatie, begeleiding en het delen van succesverhalen helpen om bedrijven te overtuigen van de meerwaarde van watergebonden transport. De modal shift is dus geen doel op zich, maar een essentiële stap naar een duurzamer, efficiënter en veerkrachtiger Vlaanderen”

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt” 2
Vernieuwing van de Meulestedebrug in Gent

Hoe ziet u de rol van De Vlaamse Waterweg in het kader van klimaatadaptatie en integraal waterbeheer?

“Om de impact van klimaatverandering te beheersen, willen we het watersysteem veerkrachtiger maken en zo Vlaanderen beter beschermen tegen extreme weersomstandigheden. De Vlaamse Waterweg heeft al heel wat gerealiseerd, onder meer met vaste en mobiele pompinstallaties die het hoofd bieden aan waterschaarste. Bij wateroverlast bewijzen het Sigmaplan – met dijkverhogingen en overstromingsgebieden – en het project Ruimte voor de Maas, in samenwerking met Rijkswaterstaat, hun nut. Dankzij deze projecten bleven de gevolgen van situaties zoals de Waterbom van juli 2021 en noordwesterstormen met springtij beheersbaar.”

“Maar er wordt ook volop geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo zorgen we met de taskforce Weerbare Westhoek en het langetermijntraject in de IJzervallei voor snelle en structurele maatregelen tegen overstromingen zoals in 2023. En in de Dendervallei wordt, via het strategisch plan Ruimte voor Water Dendervallei, zowel grondwateroverlast als waterschaarste aangepakt door optimalisatie van afvoer, vernieuwing van stuwen en natuurherstel.”

“Vooruitkijken en paraat zijn is daarbij essentieel. Vlaanderen beschikt over toonaangevende tools en modellen om overstromingen en droogte te voorspellen en te beheersen. Internationale samenwerking vormt een andere pijler van het beleid.

De Vlaamse Waterweg is actief in riviercommissies voor Schelde en Maas, en werkt nauw samen met waterbeheerders uit buurlanden en regio’s. Het uitwisselen van kennis en het delen van Vlaamse expertise gebeurt ook op internationale fora, zoals de VN-waterconferentie. Buitenlandse delegaties tonen zich vaak onder de indruk van de Vlaamse aanpak over waterbeheer.”

De Vlaamse waterwegen vereisen een aanzienlijke onderhouds- en investeringsinspanning. Hoe kijkt u naar de financiering van grote projecten?

“Veel infrastructuur – zoals bruggen, tunnels en sluizen – dateert uit de jaren 1960 en 1970 en heeft dringend nood aan renovatie of onderhoud om te blijven voldoen aan de hedendaagse eisen rond veiligheid en functionaliteit. Incidenten of defecten kunnen immers een grote economische en maatschappelijke impact hebben. Daarom zet de Vlaamse regering in haar investeringsbeleid sterk in op renovatie en onderhoud. Dit gebeurt via een geïntegreerde en gecoördineerde aanpak van assetmanagement, waarbij zowel de onderhoudsachterstand wordt weggewerkt als regulier onderhoud en vernieuwing worden verzekerd. Slim renoveren staat centraal: investeren in toekomstbestendige infrastructuur zorgt voor betrouwbaarheid, vlotte doorstroming en verhoogde veiligheid.”

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt” 3
Afstandsbedieningscentrale

Digitalisering en data-analyse worden steeds belangrijker. Welke technologische innovaties ziet u als gamechangers voor De Vlaamse Waterweg?

“We kijken bewust verder dan enkel infrastructuur: trends als geautomatiseerd varen, afstandsbediening en gecentraliseerd verkeersmanagement maken vandaag het verschil, zowel op lokaal als netwerk-niveau. Systeemdenken staat hierbij centraal: het slim en efficiënt inzetten van personeel en middelen door middel van data en technologie. Versnelde digitalisering en automatisering zijn speerpunten in ons beleid. Zo zetten we in op het op afstand aansturen van onze sluizen en stuwen, en blijven we samen met de binnenvaartsector pionieren rond Smart Shipping, een programma dat bestaat uit vier pijlers: slimme schepen, infrastructuur, data en regelgeving. Onze ambitie is om tegen 2032 alle beweegbare kunstwerken – zoals sluizen en bruggen – volledig op afstand te bedienen vanuit drie centrale controleposten in Hasselt, Evergem en Willebroek.”

De Vlaamse Waterweg werkt nauw samen met lokale besturen, bedrijven en burgers. Hoe wilt u die samenwerking verder versterken?

“Samenwerking is dé sleutel tot succes en De Vlaamse Waterweg wil partnerschappen met lokale besturen, bedrijven, sectororganisaties, vervoerregioraden en burgers verder versterken en verbreden. Dit gebeurt door de dialoog met alle stakeholders te verdiepen, structureel overleg te organiseren en transparant te communiceren. Partners worden actief betrokken bij projecten, waarbij kennis en ervaringen gedeeld worden om samen tot gedragen oplossingen te komen. Ik denk dan onder andere aan het advies en de ondersteuning aan bedrijven die de binnenvaart willen inzetten als transportoplossing en publiek-private samenwerkingen voor de bouw van kaaimuren en de ontwikkeling van watergebonden bedrijventerreinen.  In een complex land als België, en zeker binnen het domein van waterbeheer, is het essentieel om deze verbindingen te maken zodat projecten vlotter verlopen en breed gedragen worden. Investeren in waterwegen is investeren in de leefbaarheid en welvaart van morgen: elke vrachtwagen die vervangen wordt door een schip betekent minder files, minder CO2-uitstoot en meer ruimte voor een gezonde en veilige leefomgeving.”

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt” 4
Waterkrachtcentrale Albertkanaal Hasselt.

Burgers ervaren infrastructuurprojecten soms als ingrijpend in hun leefomgeving. Hoe kan communicatie bijdragen aan meer draagvlak en betrokkenheid?

“Om het draagvlak en de betrokkenheid te vergroten, speelt heldere en transparante communicatie een sleutelrol. Hoewel volledige hinderloosheid niet haalbaar is, blijft het onze missie om de impact voor iedereen zo kort en zo beperkt mogelijk te houden. Bij elk project wordt bewust ingezet op een doordachte afstemming en fasering, ondersteund door minder-hindermaatregelen die standaard deel uitmaken van onze aanpak. Om deze maatregelen optimaal af te stemmen, voorzien we uitgebreid overleg met betrokkenen en stakeholders. Dit stelt ons in staat om werkzaamheden slim te coördineren en de verkeershinder maximaal te beperken, ook tussen de verschillende entiteiten binnen het beleidsdomein MOW.”

Tot slot: wat wilt u dat De Vlaamse Waterweg over enkele jaren uitstraalt, zowel intern als extern?

“Gezien mijn recente start als gedelegeerd bestuurder wil ik, samen met onze partners, op en langs de waterweg die toekomstvisie de komende maanden uittekenen. Samenwerking en De Vlaamse Waterweg als betrouwbare en toekomstgerichte partner voor al haar stakeholders zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Assetmanagement of onderhoud, de commerciële mogelijkheden van de waterweg en waterweerbaarheid zullen daar alleszins deel van uit maken. Zo bouwen we aan een organisatie die niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen het verschil maakt voor Vlaanderen.”

“Een veerkrachtig watersysteem, slimme infrastructuur en een organisatie die continu innoveert en samenwerkt” 5
Vlassenbroek na storm Benjamin

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten