Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Feedback van de ‘13th International Conference on Concrete Pavements’ in Minnesota
Bezoek aan de proefvakken van de MnRoad testsite.

Feedback van de ‘13th International Conference on Concrete Pavements’ in Minnesota

Terwijl Europa bewust investeert in de reductie van de koolstofvoetafdruk van cement, beton en wegenbouw, staat de rest van de wereld niet stil. Dit geldt met name voor de U.S.

Van 25 tot 29 augustus 2024 vond in Minneapolis, (Minnesota, U.S.) de 13e editie plaats van het 4-jaarlijks betonwegencongres, georganiseerd door ISCP (International Society for Concrete Pavements). Dit evenement bouwt verder op een traditie sinds 1977 en bracht meer dan 380 experts en professionals uit 21 landen over de hele wereld bij elkaar om inzichten en ontwikkelingen op het gebied van betonverhardingen te delen aan de hand van 80 technische presentaties, 10 workshops, verschillende postersessies en een aantal technische bezoeken. België was vertegenwoordigd door een 4-koppige delegatie: dr. ir. Audrey Van der Wielen en dr.ir. Elia Boonen, beiden van het OCW, dr.ir. Anne Beeldens van AB-Roads en ir. Luc Rens van FEBELCEM. Samen stonden ze in voor 3 podiumpresentaties en 1 poster. 

Het thema van de conferentie was “Innovative Paths Toward Lower Carbon in Concrete Pavements”, een onderwerp dat in de U.S., net zoals in Europa heel erg actueel is. De presentatie van Elia Boonen paste perfect in dit kader. Hij stelde er immers de resultaten van (een deel van) het Belgische NEOCEM-onderzoeksproject voor: “Evaluation of the suitability for use of ternary cements with carbonate fillers or calcined clays: concrete compositions subjected to de-icing salts”.

In tegenstelling tot ons land, waar het hoogovencement (CEM III/A) de normale keuze is voor wegenbeton, wordt in Amerika voornamelijk “portlandcement” (CEM I) gebruikt, waarbij het hoog klinkergehalte ook leidt tot een hoge CO2-voetafdruk.  Stilaan komt hier echter verandering in en wordt er meer “PLC” (portland-limestone cement) gebruikt, te vergelijken met de Europese CEM II/A-L (met gebruik van kalksteenfiller ter vervanging van een deel van de klinker). In de U.S. is het echter meer gebruikelijk om de toevoegsels of SCMs (Supplementary Cementitious Materials) niet in een samengesteld cement maar rechtstreeks in het betonmengsel te gebruiken. Net zoals bij ons gaat het dan meestal om vliegas of hoogovenslak.

Zicht op de sensoren die ingebouwd worden in een proefvak.

Meer algemeen bestaat de uitdaging erin om nieuwe betonsamenstellingen op punt te stellen die een lager aardopwarmingsvermogen (GWP) hebben maar die tegelijkertijd de langetermijnprestaties van conventionele mengsels behouden of overtreffen. Hiertoe worden verschillende initiatieven ondernomen. In een van de workshops, georganiseerd door de overheid, met name de FHWA (Federal Highway Administration), werd een reeks aanbevelingen geformuleerd op vlak van type bindmiddelen, bindmiddelgehalte, optimalisatie van de korrelverdeling en het prestatiegericht voorschrijven van de betonmengsels. Daar perfect bij aansluitend werd in een andere workshop het onderzoek voorgesteld dat het Minnesota Department of Transportation (MnDOT) heeft opgestart, samen met de National Road Research Alliance. Deze samenwerking tussen overheid en onderzoekers richt zich onder meer op de aanleg en het testen van 16 experimentele proefvakken op de Minnesota Road Research Facility, de befaamde “MnROAD” testsite.  Tijdens het congres werd een bezoek georganiseerd aan MnROAD waar de deelnemers getuige konden zijn van de uitgebreide reeks van testsecties en bijhorende monitoring. Naast de controles op vers en verhard beton worden de wegverhardingen zelf van nabij opgevolgd aan de hand van een hele reeks sensoren en wordt uiteraard ook de duurzaamheid van de testvakken beoordeeld. Voor de keuze van de mengsels werd beroep gedaan op een technisch advies-panel dat samenwerkte met de leveranciers van de diverse bindmiddelen. De meeste mengsels zijn op basis van een portlandkalksteencement in combinatie met vliegas en/of slak en/of natuurlijke puzzolanen en/of gecalcineerde klei. Van al deze materialen werden de milieugegevens verzameld en bezorgd aan het adviespanel. MnDOT streeft naar een transparante communicatie over dit onderzoek en staat open voor voortdurende verbetering. Vervolgonderzoeken zullen de komende drie jaar prestatie-updates en gedetailleerde laboratoriumtestresultaten bieden, die de werkelijke toepassing en duurzaamheid van deze betonmengsels beoordelen. Deze bevindingen zullen publiek beschikbaar worden gesteld.

Dit was slechts een van de vele onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de conferentie in Minneapolis. Dergelijke organisaties creëren een dynamische en boeiende omgeving voor alle deelnemers en blijven essentieel ter bevordering van innovatie en internationale samenwerking.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten