Sinds de oprichting in 1973 heeft Normec Servaco zich ontwikkeld van een bouwlaboratorium voor wegenwerken tot een veelzijdig bouw- en milieulaboratorium met een divers dienstenpakket in zowel monstername en analyses. Jasper Osstyn, Technical Account Manager, vertelt over de recente upgrade en uitbreiding van het asbestlaboratorium en de toekomst van asbestonderzoek bij Normec Servaco.
“Met de jaren hebben we onze diensten steeds verder uitgebreid”, begint Jasper Osstyn. “In het bijzonder hebben we ons asbestlaboratorium recent een grote upgrade gegeven. Dat was noodzakelijk door de introductie van de asbestdeskundige inventarisatie in november 2022. Hierdoor moet men nu een asbestattest voorzien bij de verkoop van woningen en gebouwen die gebouwd zijn voor 2001.”
Om daar op in te spelen investeerde Normec Servaco proactief in zijn laboratoriumfaciliteiten. “Om de verwachte toename in de vraag naar asbestanalyses te kunnen verwerken naast de reeds bestaande capaciteit voor kwantitatieve asbestanalyses, hebben we ons laboratorium opgeschaald. Deze upgrade omvatte onder meer de toevoeging van extra ruimte en apparatuur”, legt hij uit.
Normec Servaco voert twee soorten asbestanalyses uit: kwalitatieve en kwantitatieve. Osstyn licht toe: “Bij de kwalitatieve analyse kijken we of er asbestvezels aanwezig zijn in een materiaalstaal. Dat gebeurt volgens strikte NEN-normen en procedures. Daarnaast voeren we kwantitatieve analyses uit, waarbij we op zoek gaan naar de hoeveelheid asbest in bodem- of afvalstalen, en dit volgens de officiële, erkende CMA procedures.”
Om deze analyses veilig te kunnen uitvoeren, past Normec Servaco uitgebreide veiligheidsmaatregelen toe. “We hebben een speciaal voorbereidingslokaal ingericht voor het behandelen van de stalen. Dit lokaal is volledig afgesloten met sluizen, en onze werknemers hebben beschermingsmiddelen (zoals halfgelaatsmaskers met partikelfilter, Tivek pakken, wegwerpbare labojassen,…) ter beschikking wanneer het gebruik hiervan vereist is. Hierdoor voorkomen we blootstelling aan asbestvezels”, vertelt Osstyn. “Daarnaast hebben we state-of-the-art afzuigingssystemen met cascade geïnstalleerd die ervoor zorgen dat eventuele asbestvezels veilig worden afgevoerd.”
De upgrades in 2022 betroffen niet alleen de infrastructuur, maar ook de apparatuur in het laboratorium. “We hebben het aantal stereomicroscopen en polarisatiemicroscopen verdubbeld, en ook het aantal trekkasten uitgebreid. Dit stelt ons in staat om een grotere hoeveelheid stalen te verwerken en de veiligheid voor onze medewerkers te waarborgen. We willen dat ons laboratorium state-of-the-art blijft, zowel qua veiligheid als efficiëntie.”
Normec Servaco werkt nauw samen met asbestdeskundigen. “Wij nemen zelf geen stalen, dat doen de asbestdeskundigen. Zij hebben de expertise om veilig en representatief stalen te nemen”, legt Osstyn uit. “Wat wij wel doen, is zorgen dat zij de juiste materialen hebben, zoals ziplockbags en veiligheidsstickers, waarmee de stalen veilig kunnen worden opgeslagen en vervoerd.”
Een van de belangrijkste speerpunten van Normec Servaco is kwaliteit, benadrukt Osstyn. “Wij zijn ISO 17025-gecertificeerd, wat betekent dat al onze resultaten gecontroleerd worden volgens zeer strenge kwaliteitsnormen. Daarnaast hebben we een robuust systeem met een overkoepelende kwaliteitsdienst, opleidingstrajecten om de nodige bevoegdheden te bekomen, back-ups ter hoogte van elke dienst, … zodat de kwaliteit en continuïteit van onze diensten gewaarborgd zijn.”
Naast de focus op kwaliteit, biedt Normec Servaco ook een dienstverlening op maat. “Speciaal voor onze klanten in het asbestonderzoek hebben we een portaal ontwikkeld waar zij hun stalen kunnen aanmelden en een postbussysteem opgezet voor het ophalen van de stalen. Op die manier willen we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken.”
Osstyn: “Ikzelf werk als Technical Account Manager bij Normec Servaco, maar ben ingenieur van opleiding. Wij fungeren als centraal aanspreekpunt voor klanten, waarbij we als experts met een wetenschappelijke achtergrond direct kunnen antwoorden op alle technische vragen en verzoeken. Zo biedt Normec Servaco een efficiënte ‘one-stop-shop’-benadering.”
“Als Technical Account Managers begeleiden we klanten van A tot Z en filteren we vragen, zodat het laboratorium zich volledig kan focussen op het kwalitatieve werk achter de schermen. Dit geldt niet alleen voor asbestonderzoek, maar voor alle diensten die ons bedrijf aanbiedt.”
“Onze dienstverlening is de afgelopen jaren enorm geëvolueerd, en dat zal zo blijven”, zegt Ostyn. “We blijven investeren in de nieuwste technologieën en blijven ons aanpassen aan de veranderende regelgeving en de behoeften van onze klanten. We willen de beste in de sector zijn, en dat betekent dat we altijd blijven innoveren.”