De komende jaren ondergaat de Grote Steunbeer, een oud sluizencomplex in Diest, een grondige restauratie. De dichtgemetselde historische doorgangen worden heropend en er komen geautomatiseerde stuwconstructies. Dit betekent ook dat de oude betonnen brug over de Grote Steunbeer verdwijnt. Om de mobiliteit tussen deelgemeente Schaffen en het centrum van Diest te garanderen, bouwt Herbosch-Kiere een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Demer. Werfleider Gary Van Gulck geeft een inkijk in de realisatie van dit project.
De ‘Grote Steunbeer’ is een beschermd monument en onderdeel van de 19de-eeuwse verdedigingsgordel rond Diest. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) vervangt de bestaande sluis door een regelbare stuw met digitale aansturing. Dit draagt bij aan een betere waterhuishouding in de hoger gelegen gebieden, onder andere door het grondwaterpeil in het Webbekoms Broek te verhogen.
Dankzij de slimme sturing kan efficiënter worden ingespeeld op droogte in de regio. Bovendien herstelt de VMM de verbinding tussen de Demer en de Oude Demer, waardoor rivierwater opnieuw door het centrum van Diest kan stromen. Deze ingrepen verminderen de kans op wateroverlast en creëren gunstige omstandigheden voor biodiversiteit.
Herbosch-Kiere staat specifiek in voor de bouw van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug naast het sluizencomplex. “De bouw van deze brug is geen alledaagse opdracht”, vertelt Gary Van Gulck. “We bevinden ons hier in een historisch en ecologisch waardevol gebied. Dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee, zowel op technisch als op logistiek vlak.”
De brug steekt de Demer twee keer over, wat betekent dat er drie landhoofden nodig zijn. “Na het bouwverlof van 2024 zijn we begonnen met de aanleg van deze landhoofden”, legt Van Gulck uit. “Elk landhoofd rust op paalfunderingen om de nodige stabiliteit te garanderen. Omdat we werken in de buurt van het natuurgebied Webbekoms Broek, was het niet evident om met grote machines op de werf te manoeuvreren. We moesten dus slimme oplossingen vinden om het materieel ter plaatse te krijgen.”
De indrukwekkende stalen brugstructuren werden door partnerbedrijf CSM geproduceerd in hun atelier in Hamont-Achel. “Door hun omvang konden we deze structuren niet in één geheel transporteren”, aldus Van Gulck. “Daarom werd de brug in twee delen aangevoerd en ter plaatse aan elkaar gelast. Dit gebeurde op tijdelijke tussenpijlers die we begin 2025 hebben gebouwd.”
Het plaatsen, lassen en coaten van de brugdelen gebeurde boven het water, een precisiewerk dat de nodige expertise vereiste. “We werkten nauw samen met onze partners om dit vlekkeloos te laten verlopen. Elke stap moest tot in de puntjes voorbereid zijn om de brug veilig en correct op zijn definitieve plaats te krijgen.”
Met de plaatsing van de brugstructuren komt de laatste fase van het project in zicht. “Als de stalen bruggen klaar zijn, wordt het brugdek afgewerkt met 50 op maat vervaardigde prefab betonpanelen uit ultrahoogsterktebeton met een uitzonderlijke sterkteklasse van 130MPa en een dikte van slechts 6 cm”, vertelt Van Gulck. “Tot slot wordt de wegenis naar de brug opnieuw aangelegd, zodat fietsers en voetgangers terug comfortabel en veilig de Demer kunnen oversteken.”
De nieuwe brug vormt een belangrijke schakel in de verbinding tussen Schaffen en Diest en draagt bij aan een vlottere en veiligere mobiliteit in de regio. “We kijken ernaar uit om dit project succesvol af te ronden”, besluit Van Gulck. “Het is een mooi voorbeeld van hoe infrastructuur, erfgoed en natuur hand in hand kunnen gaan.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Herbosch-Kiere.