De voorbije zomer werd een van de belangrijkste start- en landingsbanen van Brussels Airport volledig gerenoveerd. De zuidelijke parallelbaan 07R/25L, 60 meter breed en 3,5 kilometer lang, kreeg een nieuwe asfaltlaag, baanverlichting en een verbeterde afwatering. Hoofdaannemer Willemen Infra schakelde freesspecialist Holgo in voor het verwijderen van de asfaltlaag, betonbreekwerken en het verbreden van bochten.
De totale renovatie vonden plaats van 12 juli tot en met 27 augustus 2025, een periode waarin de baan volledig gesloten bleef voor luchtverkeer. Tijdens twee weekends werd ook de kruising met een andere landingsbaan aangepakt. Baan 01/19 was van 2 tot 12 augustus gesloten om de kruising met baan 07R/25L te renoveren, waardoor enkel baan 07L/25R beschikbaar bleef. In die periode werd dag en nacht doorgewerkt. Om de impact te beperken, werd gekozen voor de zomervakantie en een strak schema. Michiel Verhaeren, gedelegeerd bestuurder van Holgo: “We zijn met ons deel van de werken gestart op 14 juli en waren klaar op 5 augustus. Vier dagen vroeger dan vooropgesteld, wat uiteraard zeer aangenaam was voor het verdere verloop van het project.”

Holgo stond in voor het opbreken van delen van de betonverharding, het verwijderen van de asfaltlaag en het frezen van de bochten. Michiel Verhaeren: “We besloten alles 3D te frezen. Met zoveel vrachtwagens, kranen en mensen op de werf was het zeker een uitdaging om als 3D- operationeel goed te krijgen, maar het was wel een zeer bewuste keuze. Het doel was om de volledige toestand uit te vlakken en een nieuwe baan op dikte aan te brengen. Kleine putjes en oneffenheden worden zo automatisch weggewerkt. Het is efficiënter en het levert vooral een nog betrouwbaarder resultaat op. Dit was ons derde project met 3D-frezen. Het werd eerder al toegepast bij werken aan de luchthaven in Antwerpen en bij de atletiekpiste van het Koning Boudewijnstadion. Het is nog geen algemeen ingeburgerde techniek. Voor ons als freesspecialist is het dan ook een grote troef.”

Het toepassen van 3D-frezen vraagt een gedetailleerde voorbereiding. In dit project werd geopteerd voor een combinatie van frezen op gps en totaalstation. “Op gps is eenvoudiger werken, maar vereist wel een duidelijk beeld van de bestaande toestand. Omdat er in het middengedeelte netten lagen, moesten we eerst op dikte frezen waardoor de bestaande toestand veranderd. En er was te weinig tijd om een nieuwe toestand in te scannen. Hierdoor werden enkel de zijkanten/shoulders op gps gefreesd. De middenstrook werd dan met behulp van een totaalstation gefreesd. Werken met totaalstation is bijzonder nauwkeurig, maar wel gevoeliger voor trillingen en voorbijgaand verkeer, iets wat op deze werf wel een aandachtspunt was.”

Holgo zet niet alleen sterk in op kwaliteit en innovatieve technieken, ook service en flexibiliteit zijn prioritair. “Op elk moment was er een projectverantwoordelijke aanspreekbaar en waren onze mechaniekers aanwezig om snel te kunnen schakelen bij eventuele technische problemen. Voor de 3D-machines hadden we altijd een reservetoestel klaarstaan, zodat we nooit in tijdsnood konden geraken. Timing en planning waren dan ook bijzonder cruciaal in dit project. Dankzij onze zusterfirma’s R.C.S. Rabotage & R.C.S. Balayage kon hoofdaannemer Willemen Infra ook borstelwagens en kalkmelk inzetten. Noem ons dus gerust een onestopshop op het vlak van frezen en het proper achterlaten van de werf”, aldus Michiel Verhaeren.
De renovatie van baan 07R/25L was noodzakelijk om de veiligheid en efficiëntie van het vliegverkeer te blijven garanderen. In totaal werd 290.000 m² asfalt vervangen, een oppervlakte vergelijkbaar met veertig voetbalvelden. De werken sloten aan bij eerdere grootschalige renovaties, waarvan de laatste in 2015 plaatsvond.
Neem dan rechtstreeks contact op met HOLGO.
Contact opnemen