Met de toevoeging van een nieuwe hoogtewerker en een spoorkraan breidt De Greef Spoorkranen zijn verhuurgamma verder uit en benadrukt het zijn positie als een allround partner op het vlak van spoormaterieel en -toebehoren. Van trilblokken en ballastzuigers tot staalscharen, manbakken en uitschuifbare verlenggieken … “Het bijzonder uitgebreide en gespecialiseerde gamma is een grote meerwaarde voor onze klanten”, vertelt Roy De Cock, medezaakvoerder van De Greef Spoorkranen.
Met een verregaande technische kennis en een hands-on aanpak die ieder facet van spoorbouwprojecten belicht, biedt De Greef Spoorkranen een state-of-the-art en uitgebreid scala aan spoormaterieel en hulpstukken om een veilig en efficiënt werkproces te garanderen. De onlangs aangekochte hoogtewerker is recent operationeel ingezet. De machine is specifiek aangekocht met het oog op verhuur, waarbij klanten hun eigen gecertificeerde machinisten kunnen inzetten. “Als klanten daar zelf niet over beschikken, kunnen wij uiteraard onze eigen machinisten aanbieden”, aldus Roy De Cock. “Maar de focus ligt op autonome inzetbaarheid, wat de kostenefficiëntie voor de klant verhoogt.”
De nieuwe hoogtewerker biedt verschillende voordelen. Zo kan de hoogtewerker een grotere werkhoogte bereiken en is er plaats voor drie personen in de werkmand. “Dat is meer dan bij onze kranen met manbak, waar meestal maar twee mensen in kunnen”, vertelt medezaakvoerder Jarno Van Avermaet. “Door de specifieke bouw met rubber tracks op het onderstel, kan de machine moeilijke plaatsen op het spoor gaan. Dit is een groot voordeel tegenover spoorhoogwerkers die op een banden onderstel staan, maar ook tegenover de grotere spoorkraan. We hebben gekozen voor de optie Green-E. Dit is in feite een hybride machine waarbij de meeste bewegingen volledig elektrisch gebeuren. Enkel het moment van het op het spoor plaatsen door middel van de rubber tracks en tegen hogere snelheid naar de werkplaats rijden, gebeurt via de brandstofmotor. Er staat ook een pantograaf op die de hoogte van de rijdraad kan opmeten. Dit is digitaal af te lezen, waardoor de klanten de rijdraad op de juiste hoogte kunnen inregelen.”
Naast de hoogwerker wordt weldra ook nog een nieuwe spoorkraan aan het machinepark toegevoegd, de eerste Liebherr spoorkraan met OQ Rail in verhuur in België. De Liebherr is een primeur in België door het spooronderstel dat perfect hoog en laag kan rijden en dat de spoordrukken afhankelijk van de omstandigheden kunnen aangepast worden. De spoorkraan is ontworpen voor veelzijdige toepassingen: ze wordt uitgerust met een Oil-Quick (OQ Rail) snelwissel waardoor de machinist niet moet uitstappen om leidingen aan te koppelen bij wisselen van tools. Roy De Cock: “Dit zal voor de klant een grote tijdswinst betekenen wanneer er veel gewisseld wordt. Er is speciaal gekozen voor de OQ Rail omdat de tools in de spoorwerken veel hydraulische functies hebben. Zo kunnen in eerste instantie alle meest gebruikte toebehoren meegeleverd worden zoals een tiltrotator, bakken, palletvork, sorteergrijper, doorsteekgrijpers, verlenggiek … Maar later zullen er ook een onderstopper, Movax-trilblok en dergelijke rechtstreeks gekoppeld kunnen worden. Bijkomend wordt de kraan extra verzwaard met gewichten onderaan en onder het contragewicht, en voorzien van extra steunpoten aan de zijkant. Dit voor extra stabiliteit bij de werken op het spoor. De opbouw van de machine is dus heel project- en werfafhankelijk. Wij geven advies, maar uiteindelijk beslist de klant welke machine het best past bij hun werk.”
De uitbreiding van het verhuurgamma past perfect binnen de brede visie van De Greef Spoorkranen om een totaalpartner te zijn op het vlak van spoormaterieel en -toebehoren. “We blijven investeren in nieuw materieel en spelen in op wat de markt vraagt”, aldus Jarno Van Avermaet. “Op die manier willen we onze klanten helpen om hun projecten zo efficiënt mogelijk uit te voeren.” Naast het verhuren van machines, hecht De Greef Spoorkranen ook veel belang aan ondersteuning en opleiding. Zowel het eigen personeel als ingeschakelde zelfstandigen worden opgeleid voor het correct en veilig gebruik van het materieel. Roy De Cock: “Onze mensen kennen de machines door en door. Dat is belangrijk, zeker voor gespecialiseerde spoorwerken.”
Betrouwbaarheid van het materieel is prioriteit voor De Greef Spoorkranen, zeker gezien de vaak korte doorlooptijden van spoorprojecten. “We zorgen voor een modern en betrouwbaar machinepark en proberen ons zo flexibel mogelijk op te stellen. We hebben een wachtdienst die 24/7 paraat staat in geval van pannes en indien nodig voorzien we een back-up oplossing bij uitval van een machine. Ook op het vlak van veiligheid en regelgeving staan we heel sterk. Ons personeel is VCA-gecertificeerd en in lijn met alle geldende normen opgelegd door Infrabel. Daarnaast zijn we bezig met het traject om de VCA** te behalen. Dit alles in combinatie met ons allesomvattend gamma onderstreept ons engagement om een flexibele en betrouwbare partner te zijn in de spoorsector”, besluit Roy De Cock.