Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
N49 als autosnelweg krijgt steeds meer vorm
De N49 moet een conflictvrije autosnelweg worden, met gescheiden rijstroken, een maximumsnelheid van 120 km/u en parallelwegen die het lokale verkeer van de hoofdweg halen. 

N49 als autosnelweg krijgt steeds meer vorm

De N49 wordt momenteel in verschillende deelprojecten omgebouwd van een expresweg tot een autosnelweg. In opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer ontfermt Stadsbader Group zich over het deeltraject tussen Damme en het Leopoldkanaal. “Een veelzijdig project waar Stadsbader Group zowat alle facetten op het vlak van infra- en civiele werken kon combineren”, vertelt Andy Degrauwe, regioverantwoordelijke infra Noord-West.

De ambitie is duidelijk: de N49 moet een conflictvrije autosnelweg worden. Dat betekent gescheiden rijstroken, een maximumsnelheid van 120 km/u en parallelwegen die het lokale verkeer van de hoofdweg halen. Daarnaast worden gevaarlijke kruispunten weggewerkt en vervangen door een tunnel die zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers een veilige doorgang biedt. “Twee gevaarlijke kruispunten werden geëlimineerd en een tunnel die verkeer van noord naar zuid veilig laat oversteken werd geïntegreerd”, legt Andy Degrauwe uit. “Daarmee zorgen we niet alleen voor vlotter autoverkeer, maar ook voor een veilige doorgang van fietsers en andere zwakke weggebruikers.”

Het deelproject ter hoogte van Damme en het Leopoldkanaal werd uitgevoerd binnen een tijdelijke vereniging (TV) van Stadsbader en Stadsbader Contractors. Andy Degrauwe: “In dit project worden de krachten optimaal gebundeld en is de verticale integratie binnen Stadsbader Group prominent aanwezig. Zowel voor de wegenis en bouwputten als voor de civiele betonwerken beschikken we inhouse over alle knowhow en zo behouden we een sterke controle over het hele proces, van ontwerp over productie tot uitvoering.”

N49 als autosnelweg krijgt steeds meer vorm 1
Het deelproject ter hoogte van Damme en het Leopoldkanaal werd uitgevoerd binnen een tijdelijke vereniging (TV) van Stadsbader en Stadsbader Contractors.

Timing en waterbeheer

De werken aan de N49 worden medegefinancierd door Europa en dat heeft een effect op de deadline, die zeer strak is. Op 30 september moest het volledige traject klaar zijn om daags nadien opengesteld te worden. “De timing respecteren was zonder twijfel de grootste uitdaging, maar we hebben de deadline netjes gehaald” aldus Andy Degrauwe. “Het onderliggend wegennet, dus alles behalve de snelweg, werd 18 juli al opengesteld. We hebben alles op alles gezet om voor het bouwverlof de tunnel al fietsklaar te maken.”

Naast verkeersveiligheid speelt ook waterbeheer een belangrijke rol. Er werd een groot bekken voor waterbuffering uitgegraven en de Verloren Kreek werd op zijn beurt vernieuwd en rechtgetrokken, inclusief ecopaden in de duikers voor kleine dieren. Hierdoor werd de N49 een stukje verlegd en verbreed. “Dergelijke ingrepen geven het project een uitgesproken duurzaam en toekomstgericht karakter”, verduidelijkt Andy Degrauwe.

N49 als autosnelweg krijgt steeds meer vorm 2
De N49 wordt omgebouwd van een expresweg tot een autosnelweg.

Gebundelde krachten, ook achter de schermen

Zowat alle facetten in infra en civiele werken komen in dit project aan bod. Andy Degrauwe: “Wegenis, funderingen, riolering, grondverbetering en -stabilisatie, gewapend beton voor de rotondes wat infrawerken betreft en de realisatie van een bouwput, damplanken, grondwerken en -ophoging, waterglasinjectie, horizontale drainage, bemaling … op het vlak van civiele bouwkunde. Dat Stadsbader Group al deze expertise onder één dak heeft, is uiteraard een zeer grote meerwaarde voor de klant.”

En het succes van dit project is niet enkel zichtbaar op en langs de N49. Ook achter de schermen dragen tal van ondersteunende diensten binnen Stadsbader Group bij aan het slagen van een project. “Met eigen productiesites voor onder andere staal, asfalt en (prefab) beton, recyclage van secundaire grondstoffen, grondreiniging … streven we naar een optimale projectbeheersing en kunnen we kort op de bal spelen bij wijzigende factoren. En niet te vergeten: onze interne dispatch die instaat voor de continue levering van materialen en middelen. Die mensen zijn cruciaal en het bewijs dat we ‘samen’ bouwen, als één grote familie”, besluit Andy Degrauwe.

N49 als autosnelweg krijgt steeds meer vorm 3
Zowat alle facetten in infra en civiele werken komen in dit project aan bod.

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten