Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Hedendaagse mobiliteit op oude erfgoedbrug
TMI is volop bezig met de productie van de elementen in zijn werkplaatsen in Seilles. Het gaat om 29 segmenten, die elk tot 18 ton wegen.

Hedendaagse mobiliteit op oude erfgoedbrug

Op de site van Tour & Taxis is de NMBS begonnen met de volledige renovatie van de Jubelfeestbrug. De opdracht voor het architecturale ontwerp en de stabiliteit werd toevertrouwd aan TM SEA+partners – Delta GC. De erfgoedkenmerken van deze beschermde brug zullen maximaal worden gerespecteerd, terwijl de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers worden verbeterd. Een uitzonderlijke opdracht voor de Waalse staalconstructeur TMI, die gekenmerkt wordt door een zeer nauwe samenwerking met hoofdaannemer Galère. Arnaud Tourny, Project Manager bij TMI, zoomt in op de specifieke uitdagingen die een dergelijk renovatie- en restauratieproject met zich meebrengt.

Galère restaureert momenteel de beschermde staalstructuur van het meer dan 120 jaar oude bouwwerk, nadat het eerder al het betonnen brugdek demonteerde. De opdracht van TMI bestaat uit de fabricage en plaatsing van een nieuw brugdek, ditmaal in staal. Dit zal in beide rijrichtingen een rijbaan voor gemotoriseerde voertuigen, een fietspad en een trottoir omvatten, zonder dat de bestaande structuur wordt verbreed. Arnaud Tourny: “De montage van de nieuwe staalelementen staat op de planning vanaf 1 september 2025 en zal veertig kalenderdagen in beslag nemen. We zijn momenteel volop bezig met de productie ervan in onze werkplaatsen in Seilles. Het gaat om 29 segmenten, die elk tot 18 ton wegen. Deze zijn ongeveer 20 meter lang en 3,70 meter breed en vereisen uitzonderlijk transport en een zorgvuldige leveringsplanning. Voor de hijswerken zal een kraan van 450 ton worden gebruikt, met een symmetrische belasting om verschuivingen te voorkomen.”

De segmenten zijn onderverdeeld in klassieke rechthoekige segmenten en speciale segmenten met schuine zijden, die zich aan beide uiteinden of langs de twee centrale dilatatievoegen (en ter hoogte van de landhoofden) bevinden. Gezien hun technische complexiteit vergde de fabricage van deze specifieke onderdelen een grondig vooronderzoek.

Hedendaagse mobiliteit op oude erfgoedbrug 1
Het nieuwe brugdek zal in beide rijrichtingen een rijbaan voor gemotoriseerde voertuigen, een fietspad en een trottoir omvatten, zonder dat de bestaande structuur wordt verbreed.

Nieuw brugdek op oude structuur

De voornaamste uitdaging schuilt echter in de interactie tussen de bestaande staalconstructie en het nieuwe brugdek, die zich vooral voordoet ter hoogte van de 140 steunelementen. Deze moeten tot op de millimeter nauwkeurig worden geplaatst, rekening houdend met de klinknagellijnen op de bestaande constructie. Arnaud Tourny: “Aangezien deze laatste na de demontage van het bestaande brugdek 10 mm omhoog is gekomen, heeft Galère een 3D-scan gemaakt die ons zal helpen bij het coördineren van de plaatsing van de steunelementen, met de hulp van ontwerper SEA+partners. Daarnaast zijn in onze werkplaatsen landmeetkundige metingen uitgevoerd om de vervormingen die inherent zijn aan de fabricage te kunnen meten en corrigeren. Met name de hoekvervorming als gevolg van het grote aantal lasnaden van de goten op de vloer van elk van de segmenten.”

Hedendaagse mobiliteit op oude erfgoedbrug 2
Om een akkoord te bereiken over het uiterlijk van de golvende vorm van de staalplaat aan de uiteinden van de segmenten werd een mock-up gepresenteerd.

Imposant en gesofisticeerd

Bovendien nemen de uiterst omvangrijke segmenten een volledige productiehal in beslag. Gezien hun afmetingen is een proefmontage van het brugdek niet mogelijk, maar elk segment wordt samen met het volgende segment gepresenteerd om een perfecte compatibiliteit te garanderen. Arnaud Tourny: “Op dit moment hebben we ongeveer 435 ton staal gebruikt. Deze grote hoeveelheid staat een zekere technische en architecturale verfijning echter niet in de weg. Om een akkoord te bereiken over het uiterlijk van de golvende vorm van de staalplaat aan de uiteinden van de segmenten werd een mock-up gepresenteerd aan de klant. Daarnaast worden er borstweringen en verlichting geïntegreerd in de nieuwe brugdekconstructie, evenals accessoires zoals bankjes. De borstweringen zijn vrij bijzonder, vermits de helft van de spijlen een hoogte van 2,75 meter heeft. Er wordt ook verlichting geïntegreerd in de borstweringen en de trottoirs – waarvoor we de dragers moeten voorzien – bestaan uit hout en zijn uitgerust met banken.”

Over enkele maanden zal de gerenoveerde Jubelfeestbrug opnieuw zijn oorspronkelijke uiterlijk en groene kleur hebben en zal de NMBS ze overdragen aan Brussel Mobiliteit, dat de nieuwe eigenaar en beheerder wordt. TMI kan dan met trots deze nieuwe referentie in Brussel toevoegen aan zijn rijke portfolio. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten