Met de uitvoering van diverse baggerwerken – in opdracht van Voies Navigables de France – aan de Deûle en de Lys Mitoyenne geeft Ghent Dredging een stevige boost aan de realisatie van de Seine-Scheldeverbinding, een grensoverschrijdend project dat de bevaarbaarheid voor grote binnenvaartschepen tussen Noord-Frankrijk en Vlaanderen vergroot. “Van baggeren en transport tot het herwerken en revaloriseren van de specie, de volledige keten beheren wij zelf en dat is een grote meerwaarde voor de klant”, vertelt Diederik Bracke, algemeen directeur bij Ghent Dredging, dat steeds actiever wordt op de Noord-Franse markt.
Binnenvaartschepen zullen in de toekomst nog verder in Frankrijk kunnen varen, tot zelfs in Parijs. Daar zorgt het project Seine-Schelde voor: de uitbouw van de Europese binnenvaartverbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken. Momenteel kunnen enkel binnenschepen van 400 à 600 ton Parijs bereiken, via kleine, verouderde vaarwegen met tal van sluizen. Tegen 2030 zal het traject tussen North Sea Port (Gent) en Deûlémont aan de Franse grens bevaarbaar zijn voor schepen tot 4.500 ton.
Binnen dit project voert Ghent Dredging sinds 2020 baggerwerken uit. Diederik Bracke: “Het meest recente project is de herijking van de Lys Mitoyenne, waarmee we begin 2023 zijn gestart en in 2026 zullen afronden. In juni zijn we binnen dit deelproject een nieuwe fase gestart, met het baggeren van 120.000 kuub specie tussen Deûlémont en opwaarts richting de sluis van Comines. De specie die we opbaggeren wordt enerzijds afgevoerd naar een valorisatiesite van de klant en anderzijds naar onze eigen verwerkingssite in België. Met ons zelfvarend baggerponton Titan met long reach hydraulische baggerkraan beschikken we ook over het juiste materieel om op de binnenvaart te baggeren. Zonder het doorgaande waterverkeer te hinderen.”
De werkzaamheden aan de Lys Mitoyenne zijn een vervolg op eerdere baggerwerken op de Deûle die Ghent Dredging van 2020 tot 2022 uitvoerde. Na het heraanleggen van de oevers van de Deûle, begon Ghent Dredging daar met het verdiepen en verbreden van de vaarweg om het kanaal bevaarbaar te maken voor zwaardere schepen. In eerste instantie werd alleen het pand van Comines gebaggerd. Het gebaggerde slib werd opgeslagen op de stortplaats van Quesnoy-sur-Deûle. Toen dit zijn capaciteit bereikte, heeft Ghent Dredging het slibstort definitief afgedekt met kleigrond. Daarnaast werd er ook verder gebaggerd en werd het slib afgevoerd naar de afzetsite van Saint-Omer.
Deze puzzel legt ook meteen een van de grootste uitdagingen bij dit soort binnenvaartprojecten bloot: het garanderen van voldoende afzetcapaciteit. “Je moet steeds anticiperen op waar je met je specie terechtkunt, afhankelijk van het moment en de voortgang van de werken”, verduidelijkt Diederik Bracke. “De uitvoering vraagt daarom om maximale flexibiliteit, zeker op het vlak van transport. Ghent Dredging speelt hierop in met eigen transportmiddelen en mikt waar mogelijk op watergebonden afvoer. Wegtransport vermijden we wanneer het kan, wat in dit project ook effectief lukt.”
De baggerwerken van Ghent Dredging aan de Lys Mitoyenne zullen volgens de huidige planning in 2026 worden afgerond. Intussen wordt ook de verdere uitbouw van het traject op Frans grondgebied voorbereid. De kans dat ook Ghent Dredging verder betrokken blijft is reëel. Diederik Bracke: “We zijn al sinds 2003 actief in de regio Nord-Pas-de-Calais. Het Seine-Scheldeproject vormt uiteraard een belangrijk dossier in dat traject. Onze sterkte ligt in de volledige controle over de uitvoeringsketen. Daardoor kunnen we snel schakelen, efficiënt werken en tegelijk anticiperen op de uitdagingen die deze grootschalige binnenvaartprojecten met zich meebrengen.”
De verwachte impact van de Seine-Scheldverbinding na realisatie is aanzienlijk. “Eens voltooid, zal het transportvolume op het traject toenemen van 5 miljoen naar 12 miljoen ton per jaar. Dat betekent jaarlijks 500.000 vrachtwagenritten minder en een besparing van 200.000 ton CO2-uitstoot. Door in te zetten op geïntegreerde waterbouw en circulair sedimentbeheer helpt Ghent Dredging België en Frankrijk om de bredere klimaat- en mobiliteitsdoelstellingen te behalen en de binnenvaart het kloppend logistiek hart van Noord-West Europa te maken”, besluit Diederik Bracke.