Langs de E40 in Remicourt vordert een groot project met de snelheid van een hogesnelheidstrein: de aanleg van een nieuwe rustzone met 129 plaatsen voor vrachtwagenchauffeurs, die zullen genieten van maximale veiligheid en comfort. Deze volledig uitgeruste parking, de enige in zijn soort in België en gedeeltelijk gefinancierd door Europese fondsen, moet op 30 juni klaar zijn. De vervanging van het oorspronkelijk geplande conventionele afwateringssysteem door twee rijen gegalvaniseerde stalen TUBAO-buizen helpt om de bouw te versnellen. Deze variant werd met succes voorgesteld door aannemer Lucas David in nauwe samenwerking met Deschacht.
Dimitri Steilen, hoofd van het studiebureau Wallonië bij Deschacht, en Gaëtan Lemestre, technisch directeur bij Lucas David, kennen en waarderen elkaar al 10 jaar. In die tijd installeerde deze laatste zelfs de allereerste TUBAO buizen in Wallonië. Deze gegolfde en gegalvaniseerde stalen tanks zijn veelzijdig en bieden een doeltreffende oplossing voor het vasthouden, omleiden, infiltreren of opslaan van regenwater. TUBAO biedt gegolfde buizen in verschillende maten, lengtes en diktes. In Remicourt werden niet 1 maar 14 buizen, elk 21 m lang, in twee sleuven gelegd … in anderhalve dag! Het doel is om de parkeerplaats uit te rusten met een regenwatertank om regenwater vast te houden voordat het in de openbare riolering wordt geloosd.
Gaëtan Lemestre legt uit: “Elke buis is 21 m lang – de maximaal toegestane lengte om uitzonderlijk transport te vermijden – en weegt tussen de 2 en 3 ton. Dankzij dit lichte gewicht kunnen ze gemakkelijk met een eenvoudige kraan worden gehanteerd. We installeerden 14 elementen van dit type in minder dan 2 dagen. Deze werden vervolgens met klemmen aan elkaar gekoppeld om twee lange lijnen te vormen die parallel lopen aan sleufgoten met een grote capaciteit, die er rechtstreeks op zullen worden aangesloten. Het enige wat nog moet gebeuren, is het afdichten van de voegen en het opvullen van de grond.”
Vergeet dus de kilometerslange betonnen buizen en inspectieputten van een conventioneel drainagesysteem. De gegalvaniseerde stalen buizen hebben een diameter van 2,2 m en kunnen dankzij mangaten heel gemakkelijk worden geïnspecteerd en onderhouden.
Dimitri Steilen: “Onze ontwerpafdeling werkte samen met Lucas David en het afwateringssysteem werd volledig opnieuw ontworpen en geoptimaliseerd in strikte overeenstemming met de geldende specificaties en normen. Dankzij dit alternatief konden we ons onderscheiden en de opdracht binnenhalen. De architect die namens de opdrachtgever het project leidde, was overtuigd van de voordelen die ons alternatief bood, zowel voor het succes van de werf zelf als voor de toekomstige exploitatie. En zo maakte opnieuw de jarenlange ervaring van Deschacht en Lucas David met dit type product het verschil.”
De werkzaamheden met de partnerbedrijven kunnen nu zonder vertraging worden voortgezet en de voltooiing is gepland voor eind juni: het afwerken van de onderkelderingen en funderingen voor de parkeergarage, gevolgd door de aanleg van de verharding met koolwaterstof, de bouw van een gebouw met 10 kamers, een refter en toiletten, en tot slot de aanleg van een rotonde om de doorstroming van het verkeer in de omgeving te verbeteren.
In de buurt van de snelwegen E40, E42, E313 en E25 en de luchthaven van Bierset is deze unieke beveiligde parking ideaal gelegen. Het lijdt geen twijfel dat de baas van HesbyMazout – die het project heeft geïnitieerd – hier goed aan heeft gedaan, want het voorziet in een dringende behoefte. Vrachtwagenchauffeurs die door Europa reizen zullen zich hier thuis voelen, ongeacht het weer.
Neem dan rechtstreeks contact op met Deschacht.