In Ingelmunster bouwt Herbosch-Kiere momenteel een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Kanaal Roeselare-Leie. Die moet niet alleen veiliger, maar ook functioneler worden dan de oude voetgangersbrug die wegens haar slechte staat eerder al werd verwijderd. De Vlaamse Waterweg startte daarom samen met ingenieursbureau SBE een grondig studietraject op voor een nieuw ontwerp. Het resultaat: een moderne brug van 7 meter hoog, met een overspanning van 63 meter, geschikt voor de scheepvaart van de toekomst en met aandacht voor het comfort van fietsers en voetgangers. Meer uitleg door Koen Van Huffel, projectleider bij Herbosch Kiere.
Herbosch-Kiere staat er niet alleen voor. “Voor dit project werken we in een tijdelijke maatschap samen met CSM,” legt Van Huffel uit. “Die samenwerking is cruciaal. CSM verzorgt de staalbouw van het brugdek, terwijl wij instaan voor de betonwerken. Onze taken zijn onder meer de bouw van de landhoofden, funderingssokkels en kolommen.”
“Daarnaast realiseren we de aanrijhellingen aan beide kanten van de brug. Op de zuidzijde bouwen we een slakkenhuisvormige helling met ronde betonnen keermuren en deels metselwerk. Op de noordzijde, waar de ondergrond moerassig is, komt een zwevende helling die gedragen wordt door betonnen kolommen die op hun beurt gefundeerd staan op boor- en schroefpalen.”

Voor er één kubieke meter beton kon worden gestort, was een uitgebreide voorbereiding nodig. “Alle nutsleidingen ter hoogte van de zuidzijde werden omgelegd, in overleg met Fluvius en De Vlaamse Waterweg”, zegt Van Huffel. “Daarna kon pas de aanleg gebeuren van een volledig nieuw gescheiden rioleringsstelsel voor afval- en regenwater. Omdat de noordzijde in een moerasgebied ligt, hebben we een bemaling toegepast om de werf droog te houden. Alleen al voor deze fase voor de funderingswerken was intensief en tijdrovend, maar zonder die stappen kan je niet veilig starten met de funderingswerken.”
“Een andere grote uitdaging was de zware waterleiding van De Watergroep met een diameter van 600 millimeter die vlak naast de bouwplaats loopt”, vervolgt Van Huffel. “Die leiding moest te allen tijde beschermd worden. Daarom hebben we vooraf stalen damplanken geplaatst.”
Het project verloop volledig volgens schema. “De voorbereidende werken zijn gestart in maart 2025. Tot het bouwverlof lag de focus op de rioleringswerken. Daarna hebben we de zuidzijde voorbelast met een grote hoeveelheid grond om zettingen preventief te compenseren. Die massa bleef twee maanden liggen. In de zomer zijn we gestart met de effectieve betonwerken. Het brugdek, vervaardigd door CSM, wordt per binnenschip aangevoerd en met zware kranen op onze landhoofden geplaatst. We mikken erop dat de volledige brugconstructie tegen september 2026 klaar is.”


“Bij dit project houden we ook rekening met de omgeving”, aldus Van Huffel. “De ontbossing die nodig was aan de noordzijde compenseren we met nieuwe bomen elders in de gemeente. Na de betonwerken volgen de wegenis en nieuwe jaagpaden. Rondom de brug komen groene zones met wadis die regenwater kunnen opvangen. Zo integreren we de brug op een duurzame manier in het landschap.”
Van Huffel besluit met trots: “De nieuwe Lysbrug is niet zomaar een vervanging van een oude constructie. Het is een toekomstgerichte investering die de veiligheid, mobiliteit en leefbaarheid voor iedereen verbetert. Dankzij de samenwerking tussen verschillende partners, de technische knowhow van Herbosch-Kiere en de aandacht voor de omgeving realiseren we hier samen met een topteam een huzarenstuk waar Ingelmunster zeker en vast de vruchten van zal plukken.”

Neem dan rechtstreeks contact op met Herbosch-Kiere.
Contact opnemen