Sweco heeft zich de voorbije jaren geprofileerd als een vaste waarde binnen de Belgische tunnelwereld. Van ontwerp tot onderhoud, van bouwkundige aspecten tot risicoanalyse: het multidisciplinaire advies- en ingenieursbureau is betrokken bij vrijwel elk belangrijk tunnelproject in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. “Wij werken geïntegreerd mee aan het hele traject, van concept tot beheer”, zegt Carl Verelst, business development manager bij Sweco. “Onze rol is projectoverschrijdend en strekt zich uit over alle disciplines die bij tunnels komen kijken.”
Het Masterplan Tunnels Vlaanderen, de renovatie van de premetro in Antwerpen, de Belliardtunnel in Brussel, raamcontract voor de Waalse tunnels … Sweco is vandaag over heel België actief in tunnelprojecten. Daarnaast is het multidisciplinaire bureau ook nauw betrokken bij inspecties en onderhoudsprogramma’s voor het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV). “We doen de A-inspecties voor alle Vlaamse wegtunnels”, zegt Carl Verelst. “Dat betekent dat we periodiek de toestand van elk kunstwerk beoordelen volgens een gestandaardiseerde methode. Zo brengen we de structurele en technische gezondheid van het tunnelbestand in kaart.”
Volgens Jef Van Nerom is de recente toename aan tunnelrenovaties een logisch gevolg van een bredere maatschappelijke en beleidsmatige trend. “Het Masterplan Tunnels Vlaanderen zorgt zeker voor een economische drive”, klinkt het. “Dat vraagt investeringen in mensen en kennis, zowel op bouwkundig vlak als in tunneltechnieken. Wij volgen de evolutie in de markt op de voet en stemmen onze expertise daarop af.”

Sweco werkt nauw samen met AWV in het kader van het Masterplan Tunnels. “We ondersteunen AWV in de volgende stap naar professioneel assetmanagement”, verduidelijkt Carl Verelst. “Beheer en onderhoud worden complexer door de toenemende veiligheids- en juridische eisen. Wij helpen de organisatie om processen te optimaliseren en waar nodig personeel op te leiden. En op projectniveau zijn het uiteraard niet enkel renovatieprojecten, maar ook nieuwbouwprojecten, zoals bijvoorbeeld de tunnel onder de Dampoort voor de nieuwe tramlijn in het kader van het project ‘Gent Spoort’. En binnen het Oosterweel-project zijn we betrokken op alle vlakken, zowel civiel als qua tunnelveiligheid en technieken in de diverse tunnels.”

De expertise van Sweco strekt zich dus multidisciplinair uit over bouwkunde, tunneltechnische installaties (zoals ventilatie, verlichting en evacuatie), veiligheid, risicoanalyse en software-integratie. “Een tunnel is een samenspel van disciplines”, zegt Jef Van Nerom. “Binnen enkele honderden meters komen civiele techniek, installaties, architectuur en veiligheid samen. Die multidisciplinariteit zit in het DNA van Sweco en dat maakt ons tot een ideale partner voor dergelijke projecten. Om grensoverschrijdende kennis te bundelen en te delen, ontwikkelde Sweco intern zelfs een zogenoemde tunnel-GPT: een digitale databank waarin de regelgeving en richtlijnen van verschillende regio’s en landen zijn opgenomen. “Zo kunnen we snel vergelijkingen maken tussen de Vlaamse, Franse, Nederlandse … voorschriften.”

Sweco positioneert zich bewust als partner van de overheid in de verdere professionalisering van het tunnelbeheer. “De Vlaamse regering en het Departement MOW zetten sterk in op onderhoud en assetmanagement”, legt Carl Verelst uit. “De omvang van de renovatieprogramma’s zet de overheid onder druk om alles zelf te doen. Private bureaus zoals Sweco bouwen daarom complementaire expertise op, zodat we de nodige capaciteit kunnen aanbieden op piekmomenten en zo een duurzame ondersteuning kunnen garanderen.”
Die aanpak vraagt een strategische blik op de toekomst, een houding die Sweco van nature heeft. “Wij proberen voortdurend zicht te krijgen op toekomstige noden en ontwikkelingen in de markt. Onze kracht ligt in het combineren van disciplines en het vertalen van technische kennis naar praktische oplossingen. Veel partijen zijn gespecialiseerd in één domein, maar wij brengen alles samen”, besluit Carl Verelst.
