Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
De Vlaamse Waterweg dient wijzigingsverzoek omgevingsvergunning Steenbruggebrug in

De Vlaamse Waterweg dient wijzigingsverzoek omgevingsvergunning Steenbruggebrug in

De Vlaamse Waterweg nv dient een wijzigingsverzoek in voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor de bouw van de nieuwe Steenbruggebrug. Daarmee wordt een doorstart genomen na een eerdere vernietiging van het vergunningsbesluit. In het meest gunstige verloop kunnen de werken begin 2027 starten. In de loop van januari 2026 vindt een nieuw openbaar onderzoek plaats.

De Vlaamse Waterweg nv wil de huidige Steenbruggebrug vervangen door een hoge vaste wegbrug en een beweegbare fietsbrug. Zo kan het wegverkeer het kanaal Gent-Oostende altijd vlot oversteken. Door het rechttrekken van de bocht vervalt een nautisch knelpunt voor de binnenvaart en komt er ruimte vrij voor natte natuur.

Al vanaf het moment dat er beroep werd ingediend tegen de afgeleverde vergunning, vond overleg met de indieners plaats en werd naar oplossingen gezocht. Met meerdere betrokkenen zijn afspraken gemaakt om de uitvoering van het project mogelijk te maken.

De Vlaamse Waterweg nv dient nu een wijzigingsverzoek in binnen de huidige omgevingsvergunningsprocedure voor het project Steenbruggebrug. Dit wijzigingsverzoek gaat gepaard met een nieuw openbaar onderzoek dat in de loop van de maand januari 2026 zal starten. De plannen en documenten raadplegen, kan tijdens de duur van het openbaar onderzoek online via het omgevingsloket www.omgevingsloket.be of tijdens de openingsuren in OostCampus in Oostkamp of in het Huis van de Bruggeling in Brugge. 

Intensief werk

Het wijzigingsverzoek bevat verschillende grotere en kleinere wijzigingen die voortvloeien uit eerdere beroepen en bezwaren, uit voortschrijdend inzicht bij de betrokken partners en actoren, uit gewijzigde wetgeving en uit actualisatie van de documenten. Sinds de start van de beroepsprocedure werd hier intensief aan gewerkt.

Brugge en Oostkamp zijn nauw betrokken bij dit traject en blijven mee toezien op de effecten voor de lokale mobiliteit en leefomgeving.

Concreet gaat het onder meer om nieuwe ontsluitingen tijdens en na de werken, en verbeteringen voor de toegankelijkheid van de nieuwe situatie. Aan de structurele ontwerpen van de bruggen en de bochtaanpassing zelf wordt niets gewijzigd.

De projectpartners hopen dat de geboden oplossingen in het wijzigingsverzoek bijdragen aan een vlotte voortgang van het project, dat een positieve impact zal hebben op de mobiliteit, veiligheid en leefkwaliteit in de zuidelijke rand van Brugge en in Oostkamp.

Toekomstgericht investeren in binnenvaart

De nieuwe bruggen aan Steenbrugge en de bochtaanpassing van het kanaal Gent-Oostende maken deel uit van het grensoverschrijdende binnenvaartproject Seine Schelde, dat steun geniet van de Europese Unie.
Het volledige project wordt medegefinancierd door het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Brugge, de gemeente Oostkamp, Farys en Aquafin.

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten