Het afzinken van het vierde tunneldeel van de Scheldetunnel is tijdelijk stilgelegd. Tijdens het positioneren van het 60.000 ton zware element is er een onverwachte ophoping van zand ontstaan in de zinksleuf. Het tunneldeel ligt daardoor niet volledig op de voorziene plaats. “Ondanks grondige voorbereidingen en uitgebreide simulaties, blijft zo’n zandophoping in een zeer dynamische rivier als de Schelde een onvoorspelbaar natuurfenomeen. Afzinken blijft een samenspel van precisietechniek en natuur,” aldus Laure Stuyck, woordvoerder van bouwheer Lantis.
Na analyse is besloten het tunneldeel minstens twee weken op de bodem te laten rusten. Dit is nodig omdat het doodtijvenster, het moment waarop de stroming in de Schelde minimaal is, voorbijgaat. Hierdoor zijn bijsturende acties momenteel niet mogelijk. Het tunneldeel zal continu gemonitord worden en de afzinkcatamarans blijven ter plaatse om de controle te behouden. In de tussentijd wordt door het aannemersconsortium TM COTU* en bouwheer Lantis onderzocht of het element opnieuw opgehaald moet worden, of dat de positie op een andere manier kan worden gecorrigeerd.
De vertraging in het afzinkproces van de tunnelelementen, die mede wordt bepaald door de beperkte beschikbaarheid van geschikte doodtijmomenten, wordt geschat op ongeveer één maand. Deze vertraging heeft echter geen gevolgen voor de geplande opening van de tunnel: die blijft staan op 2028 voor fietsers en 2030 voor gemotoriseerd verkeer.
De huidige stremming wordt zoals gisteren aangekondigd opgeheven op 22 augustus om 6 uur om het doorgaand verkeer zo min mogelijk te hinderen. De vaargeul blijft wel nog zes weken langer aan de rechteroever, kruisend vaarverkeer is niet toegestaan en er gelden snelheidsbeperkingen. Eventuele bijkomende stremmingen, bijvoorbeeld in geval het tunneldeel wordt opgehaald, zullen tijdig en steeds met begrip voor de impact op de scheepsvaart worden gepland en gecommuniceerd.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.