De Vlaamse regering heeft een duidelijke ambitie: tegen 2035 moet het openbaar busvervoer volledig emissievrij zijn. De Lijn zet volop in op deze transitie met een uitgebreid elektrificatieplan. Dit omvat niet alleen de aankoop van 3.430 elektrische bussen, maar ook de ombouw van 138 stelplaatsen met de nodige laadinfrastructuur. Voor deze grootschalige aanpassing werkt De Lijn samen met Equans, de partner die instaat voor de elektrificatie en het beheer van de stelplaatsen. Voor de opvang van bluswater bij eventuele incidenten met elektrische bussen werd een beroep gedaan op de expertise van Collinet, zusterbedrijf van Deschacht.
De elektrificatie van stelplaatsen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, waaronder de opvang van bluswater bij incidenten met elektrische bussen. Het blussen van een elektrische bus vereist een aanzienlijke hoeveelheid bluswater en schuim. Dit water mag niet zomaar in de riolering terechtkomen, maar moet op een gecontroleerde manier worden opgevangen en opgeslagen. Dit is waar de expertise van Collinet in beeld komt.
Collinet analyseert het project grondig en ontwerpt op maat gemaakte oplossingen voor bluswateropvang. De engineeringafdeling van Collinet heeft een automatische afsluiterput ontwikkeld, die werd ontworpen en geproduceerd in samenwerking met De Lijn en Equans. Deze afsluiterputten zorgen ervoor dat het bluswater bij een calamiteit niet in de riolering verdwijnt, maar wordt omgeleid naar een buffertank. De afsluiterputten functioneren volgens een plug-and-play-principe, wat betekent dat zoveel mogelijk werk in het atelier gebeurt, zodat de installatie op locatie vlot en efficiënt verloopt.
Een belangrijk aspect van de door Collinet ontwikkelde afsluiterputten is de automatische werking. De afsluiters zijn gekoppeld aan de brandcentrale van de stelplaats. In geval van brand kunnen ze met één druk op de knop automatisch worden geactiveerd, waardoor de afvoer naar de riolering wordt afgesloten en het bluswater veilig wordt opgeslagen in een buffertank.
Een concreet voorbeeld van deze innovatie is de aanpassing van de stelplaats van De Lijn in Zomergem. Collinet leverde en installeerde hier:
De plaatsing van de buffertank in Zomergem vormde een uitdaging vanwege de hoge grondwaterstanden en de nabijheid van een wadi. Er werd continu drooggezogen en damwanden werden geplaatst om stabiliteit te garanderen. Om opdrijving van de tank te voorkomen, werd een dikke betonnen dekplaat bovenop de tank gestort.
Naast de technische specificaties voldoet de buffertank ook volledig aan de nieuwe VLAREM II-regelgeving. Deze wetgeving, die vanaf 1 januari 2025 van kracht is, verplicht industriële bedrijven om preventieve maatregelen te nemen tegen lekkages en vervuiling door schadelijke vloeistoffen. De buffertank van Collinet is ontworpen om bluswater en andere potentieel verontreinigende vloeistoffen veilig op te slaan en beschikt over geavanceerde lekdetectie- en beveiligingssystemen. Als enige producent in België van dubbelwandige ondergrondse opslagtanks die aan deze normen voldoet, garandeert Collinet maximale milieubescherming en naleving van de strengste veiligheidsvoorschriften.
De samenwerking tussen De Lijn, Equans en Collinet toont aan hoe innovatieve en duurzame oplossingen cruciaal zijn voor de elektrificatie van het openbaar vervoer. Dankzij de maatwerkoplossingen van Collinet wordt niet alleen de veiligheid op de stelplaatsen gewaarborgd, maar ook de impact op het milieu beperkt. Zo draagt Collinet bij aan een emissievrije toekomst voor het openbaar vervoer in Vlaanderen.
Neem dan rechtstreeks contact op met Deschacht.