Als onderdeel van BESIX Group speelt Franki Foundations binnen het consortium BRAVO4 een belangrijke rol bij de totaaltransformatie van de R4 West en Oost tussen Gent en de Gentse haven. De diepfunderingsexpert ging voor het bouwverlof van start met paalfunderingen voor de nieuwe Ringvaartbrug en zal zich in het najaar ontfermen over de diepwanden voor de tunnel in Wondelgem. “Het is vooral een zeer uitdagend logistiek web”, vertelt projectleider Joachim Clabau van Franki Foundations.
Het consortium BRAVO4 – bestaand uit BESIX, EPICo, I4B – The Belgian Infrastructure Fund, RID PPP en Stadsbader – bereikte in mei een eerste mijlpaal met de verplaatsing van de Ringvaartbrug naar een tijdelijke bypass. Bij de opening van de tijdelijke brug voor het verkeer begon ook meteen de volgende fase voor het R4WO-project: de afbraak van het resterend deel van de originele Ringvaartbrug en volledige heropbouw van de nieuwe brug. Voor de paalfunderingen van die nieuwe brug wordt een beroep gedaan op de expertise van Franki Foundations.
Joachim Clabau: “Na een lange studie- en voorbereidingsperiode is dit voor ons de effectieve start op de werf. En gelijktijdig loopt er ook nog een testcampagne voor de grondankers. De paalfunderingen worden uitgevoerd met groutinjectie omwille van de zeer harde zandlagen die doorboord moeten worden. Op technisch vlak voor ons niet bepaald uitdagend, maar de lengte van 25 m gecombineerd met een schachtdiameter van 610 mm en een boorpunt van 760 mm is zeker niet alledaags. De stabiliteit van de machine is dan ook een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast zorgt de nabijheid van een spoorlijn voor een bijkomende logistieke uitdaging. Het is cruciaal om tijdens de Tijdelijke Lijnonderbreking (TLO) zo efficiënt mogelijk te werken om de planning niet in het gedrang te brengen.”
En dit is nog maar het begin. In het najaar start Franki Foundations met de diepwanden voor de tunnel in Wondelgem. “Dat zou je kunnen omschrijven als een kleine logistieke uitdaging”, knipoogt Joachim Clabau. “Het is een must dat het verkeer in beide richtingen over twee rijstroken kan blijven rijden. Dat betekent dat we continu op een kleine 2 m van de weg aan het werk zullen zijn. Er is ook een hoogspanningsleiding waar we onderdoor moeten en dat heeft natuurlijk een impact op het materieel dat we kunnen inzetten. Ook het plaatsen van de wapening vraagt om een creatieve aanpak: waar we normaal twee stukken gebruiken, zullen we hier drie of vier delen moeten koppelen. Verder kruisen we een netwerk van ondergrondse leidingen en kabels, en bevinden we ons vlak bij een spoorwegbrug. Maar dankzij onze ervaring en voorbereiding zijn we klaar om deze complexe puzzel succesvol te leggen.”
Een zeer gedetailleerde voorbereiding is dan ook cruciaal in dit project. Joachim Clabau: “En dat doen we volledig in samenspraak met BRAVO4. Zo kunnen we mogelijke knelpunten vooraf aanpakken en samen de meest efficiënte uitvoeringsmethodiek bepalen. Die methodiek is hier dus zeker uitdagend, maar daar weet Franki Foundations als ervaren speler wel raad mee. Onder andere in het centrum van Brussel of bij de Oosterweelwerken voerden we al dergelijke complexe projecten uit. De toegepaste technieken beheersen we tot in de puntjes en dat geeft ons de ruimte om ook voldoende aandacht te besteden aan de bijkomende complexiteit. Bovendien zitten wij helemaal vooraan in het traject. Een vlotte uitvoering van onze kant is dus essentieel voor het hele vervolg, en daar zetten we met vertrouwen op in”, besluit Joachim Clabau.