Net voor de start van het nieuwe voetbalseizoen liet OH Leuven de parking aan de Kardinaal Mercierlaan heraanleggen. In nauw overleg met Stad Leuven werd de parking omgetoverd tot een moderne parkeerzone met maximale aandacht voor vergroening en waterinfiltratie. Voor de natuurinclusieve parking werd onder andere een beroep gedaan op het Hydro prefab systeem van Anders Beton. “De doorlooptijd was zeer kort en dus ideaal voor de toepassing van prefab beton”, vertelt Luc Van Lierop van Anders Beton, lid van FEBESTRAL, de deelvereniging binnen FEBE die de fabrikanten van prefabbetonproducten voor de bestratingsmarkt vertegenwoordigt.
FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. Binnen FEBE opereert FEBESTRAL als deelvereniging waarbinnen de fabrikanten van prefabbetonproducten voor de bestratingsmarkt, zoals betonstraatstenen, betontegels, lijnvormige elementen en toebehoren, zich verenigen. Binnen dat segment speelt waterdoorlatende verharding, vaak toegepast voor parkings of elders in de openbare en private ruimte, een steeds grotere rol. Dat is niets nieuw, maar de opmars van de gewapende grootformaattegels voor waterdoorlatende toepassingen is dat wel.
De heraanleg van de parking aan het stadion van OHL maakt deel uit van de uitbreiding van de erfpacht: naast het stadion omvat die voortaan ook de parking, waardoor de club de mogelijkheid krijgt om deze infrastructuur grondig te vernieuwen. De voormalige toestand van de parking aan de Kardinaal Mercierlaan voldeed immers niet langer aan de nodige standaarden en werd grondig aangepakt. De vernieuwde parking werd grotendeels aangelegd met Hydro-Platen van Anders Beton. Deze grootformaatplaten hebben een waterdoorlatend oppervlak van meer dan 40 % waardoor ze voldoen aan de strengste eisen voor verharding van parkeer- en bedrijfsterreinen. Bovendien worden ze gekenmerkt door een lange levensduur en zijn ze uitstekend berijd- en beloopbaar. De elementen zijn gewapend en dikker dan de kleinschalige elementen waardoor ze bijgevolg grotere lasten aankunnen. De grootste platen hebben een lengte van 275 cm en een breedte van 120 cm. De ergonomie van het oppervlak is zo benaderd dat het voor zowel de zwakke weggebruiker als voor mindervaliden toegankelijk is.
Luc Van Lierop: “Samen met hoofdaannemer Guilliams uit Boutersem en Eurodal Ebema hebben we – in opdrachtOHL en het stadsbestuur – het parkeerterrein creatief omgetoverd. Terwijl Eurodal Ebema zich ontfermde over de dichte stroken, produceerde en leverde Anders Beton de waterdoorlatende elementen. De ontwikkeling van deze innovatieve elementen doen we volledig in eigen huis. Anders Beton bestaat al zestig jaar, met roots in de agrosector. In die sector werd al water- en groendoorlatende verharding toegepast, bijvoorbeeld in weilanden en velden van boeren om met materieel over te kunnen rijden. In Nederland hebben we voor het Paaspop festival een karrenspoor gelegd om het verkeer uit weilanden te krijgen. De boer heeft het spoor achteraf gewoon behouden. Zo is oorspronkelijk ook het idee van de gewapende Hydro-dwarsparkeerplaten gegroeid.”
Op het vlak van toepassing hebben de Hydro-platen tal van voordelen. Luc Van Lierop: “Dankzij de wapening kan het systeem op veel ondergronden geplaatst worden. De plaatsing is bovendien heel eenvoudig, rechtstreeks van op de vrachtwagen. Een propere bedding voorzien, de elementen leggen, opvullen met kiezel of substraten en dezelfde avond kan je al betreden. Binnen het hele onthardingsverhaal waar steden en gemeenten momenteel mee te maken hebben is dit een bijzonder interessante ontwikkeling.”
De werken aan de parking van OHL werden maandag 23 juni aangevat en net voor de start van het nieuwe voetbalseizoen afgerond. “De beschikbare doorlooptijd was bijzonder kort”, vertelt Luc Van Lierop. “Het is dus heel snel moeten gaan, maar dat is natuurlijk een van de grote troeven van prefab: het kan snel gaan. Dit product is nu ongeveer drie jaar op de markt en we verwachten dat de populariteit alleen maar zal toenemen.”