Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Innovatieattest als stimulans voor opmars composietdeksels
In tegenstelling tot het composieten alternatief hebben gietijzeren deksels het nadeel zwaar en minder corrosiebestendig te zijn.

Innovatieattest als stimulans voor opmars composietdeksels

Deksels voor rioleringstoepassingen worden standaard voorzien in gietijzer. Toch merken we de laatste tijd een stevige opmars van composietdeksels, lichter dan gietijzeren producten en beter bestand tegen corrosie. Een Europese norm – NBN EN 124-5 – is er al en COPRO werkt momenteel aan de certificatie van dit product. Om innovatieve ontwikkelingen zoals de toepassing van composieten rijwegdeksels niet onnodig af te remmen werd het innovatieattest in het leven geroepen. “Met dit attest kan een innovatief product mits overleg binnen een expertengroep sneller ingezet worden”, vertelt Kris Vandenneucker, certification manager bij COPRO.

De certificatie van composietdeksels onder COPRO-merk gebeurt volgens de Europese norm NBN EN 124-5, die betrekking heeft op afdekkingen voor putten en kolken voor verkeers- en voetgangersgebieden. Deel 5 betreft roosters en deksels voor putten en kolken gemaakt van composietmaterialen. Op basis van deze norm is COPRO gestart met de voorbereiding van de certificatie van deksels in composietmaterialen. Mede op vraag van de producenten en leveranciers is een Sectorale Commissie opgericht voor het vastleggen van de certificatieregels. De vergaderingen van deze Sectorale Commissie resulteerden in het toepassingsreglement TRA 33 – van toepassing sinds november 2018 – voor productcertificatie van afdekkingen voor putten en kolken voor verkeers- en voetgangersgebieden gemaakt van composietmaterialen.

Er kunnen dus zeer agressieve milieus (zwavelhoudende gassen, red.) ontstaan die gietijzeren deksels stevig kunnen aantasten.

Belangrijke voordelen

“Composietdeksels hebben belangrijke voordelen”, vertelt Kris Vandenneucker. “Ze zijn beduidend lichter dan gietijzeren producten en daardoor ergonomischer, ze zijn stralingsdoorlatend wat zeer interessant is voor telecomtoepassingen én ze zijn meer corrosiebestendig. Dat laatste is een belangrijk voordeel gezien de gescheiden rioleringsstelsels die de laatste jaren steeds meer aangelegd worden. Dat betekent dat de afvalwaterriolering niet meer gespoeld wordt bij een stevige regenbui en er dus zeer agressieve milieus (zwavelhoudende gassen, red.) ontstaan die gietijzeren deksels stevig kunnen aantasten.”

Aangezien het ook toegestaan is om de deksels in composietmaterialen te gebruiken als rijwegdeksel (klasse D400 volgens de norm NBN EN 124-1), zijn de besturen vragende partij om extra technische specificaties vast te leggen, bovenop NBN EN 124-5. COPRO is druk bezig met deze technische specificaties, eveneens besproken tijdens de vergaderingen van de Sectorale Commissie, vast te leggen in een PTV zodat in de toekomst kwalitatieve, gecertificeerde rijwegdeksels in composiet kunnen aangeboden worden op de markt. Kris Vandenneucker: “Maar dat kan tot enkele jaren in beslag nemen. Om innovatie niet af te remmen, kan daarom op projectniveau een innovatieattest toegekend worden.”

Om innovatieve ontwikkelingen zoals de toepassing van composieten rijwegdeksels niet onnodig af te remmen werd het innovatieattest in het leven geroepen.

Innovatieattest

COPRO introduceerde – samen met de sector – het innovatieattest als waardevolle tussenstap. Mits overleg binnen een expertengroep kan dit attest toegekend worden en het product dus sneller ingezet worden binnen welbepaalde omstandigheden. Kris Vandenneucker: “En in de tussentijd wordt verder gewerkt aan het opstellen van de PTV. De ervaringen die via een innovatieattest op de werf worden opgedaan en de resultaten die daar uitkomen, zijn uiteraard ook zeer interessant input voor de PTV. Als wij bijvoorbeeld zien dat het deksel zich nog steeds goed gedraagt na pakweg 1 miljoen wielovergangen, dan kunnen dat opnemen in de PTV.”

Voor composietdeksel is er dus al een Europese norm met duurzaamheidseisen en een versnelde verouderingsproef. Maar besturen vragen dus extra technische specificaties, vooral een strengere verouderingsproef. “De huidige norm vraagt momenteel om en bij de 500.000 wielovergangen voor klasse D400. Maar op een drukke weg zit je daar al heel snel aan, waardoor de proef eigenlijk niet representatief is voor de levensduur van het deksel. Dat is een belangrijk aspect dat wij binnen de adviesraad bespreken. Uiteraard roepen wij besturen en opdrachtgevers op om alvast gebruik te maken van het innovatieattest voor toepassing van composietdeksels, goed rekening houdend met de mogelijke risico’s. Op die manier wordt innovatie in de hand gewerkt en wordt het opstellen van de PTV gestimuleerd.” 

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Copro.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 (0)2 4680095 E-mailadres bernard.cornet@copro.eu Website copro.eu

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten